شعار سال جدید به زاکانی و بذرپاش برای انتخاب صحیح کمک خواهد کرد؟

اقتصادی – سایت تجارت ایران و چین: شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی در سال جدید، مقابل دو راهی قرار دارند بطوریکه از بین «چینی‌ها» و «تولیدکنندگان ایرانی» باید یکی را انتخاب کنند اما «شعار سال 1403» تکلیف را برایشان به نوعی مشخص کرده است.

مهرداد بذرپاش، سال گذشته «ماموریتی که دولت رئیسی با موضوع چینی‌ها» به وزارت راه و شهرسازی محول کرده بود را جلو برد.

براساس این ماموریت، «قرار است برج‌سازهای چینی وارد پروژه‌های مسکن‌سازی دولتی در ایران شوند» تا بخشی از تعهدات دولت چین از بابت پرداخت پول فروش نفت از ایران به این کشور، با «ساخت مسکن چینی روی زمین‌های 99ساله» تهاتر شود.

با این حال، از آنجا که سال 1403 از سوی مقام معظم رهبری، تحت عنوان «سال جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، این مهم در بخش مسکن و ساختمان از مسیر «رونق سرمایه‌گذاری ساختمانی با مشارکت شرکت‌های ساختمانی ایرانی و همچنین ورود سرمایه‌های خرد مردم به این بخش» می‌تواند محقق شود.

هر چند «ورود سرمایه خارجی» به کشور باعث نفع اقتصاد و بخش‌های مختلف اقتصادی می‌شود اما چنانچه «یکسری شرکت ورشکسته یا بدهکار خارجی به شکل پیمانکاری» وارد بخشی شوند که در آن بخش، «پتانسیل کافی داخلی برای ساخت، تولید و سرمایه‌گذاری وجود دارد» اما «موانعی برای بالفعل شدن این پتانسیل هست که باید برطرف شود»، در این صورت، هدف جهش تولید و رونق بسیار بعید است محقق شود.

به این ترتیب وزیر راه و شهرسازی در دوراهی «اعتماد مجدد به سازنده‌های ایرانی» یا «دعوت قطعی از چینی‌ها» قرار دارد.

اما شهردار تهران در این دوراهی، انتخاب سخت‌تری دارد.

علیرضا زاکانی سال گذشته در سفرهای متعدد به چین، چندین مذاکره و تفاهم با چینی‌ها برای «ساخت خط جدید مترو»، «واردات اتوبوس»، «واردات قطار مترو» و «ساخت هتل و شهربازی» صورت داد.

همه سفارش‌هایی که شهردار به چینی‌ها داده را «سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایرانی»، می‌توانند انجام دهند.

پایتخت با «نبود ایرانی توانمند برای توسعه تهران» روبرو نیست بلکه شرایط آن باید فراهم شود.

 

 

منبع: دنیای‌اقتصاد

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *