برنامه توسعه اقتصادی جسورانه چین در 2024

اقتصادی – سایت تجارت ایران و چین: اخیراً نخست وزیر چین در سخنرانی خود در اجلاس سالانه کنگره ملی ،خلق برنامه توسعه اقتصادی این کشور برای سال ۲۰۲۴ را ارائه کرد که بر “تحول”، الگوی رشد ملی و رفع ریسک های ناشی از بحران املاک، تأکید شده است.

اهداف اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴

. رشد تولید ناخالص داخلی (GDP): حدود ۵ درصد
. نرخ بیکاری : شهری کاهش به ۵.۵ درصد
. ایجاد شغل: ۱۲ میلیون شغل جدید در مناطق شهری
. نرخ تورم مصرفی: ۳ درصد

در حالی که اهداف تعیین شده برای سال ،۲۰۲۴ با سال گذشته مشابه، است اما با توجه به چالش های پیش روی اقتصاد چین از جمله تورم تنزلی بدهی بالا و بحران املاک و کاهش اعتماد کسب و کارها و مصرف کنندگان این اهداف “جسورانه” به نظر می رسد.
نخست وزیر چین دو عامل همه گیری کرونا و عوامل خارجی را به عنوان عواملی که بر توسعه اقتصادی این کشور تأثیر منفی برجا گذاشته و بهبود شرایط را با دشواری مواجه کرده اند، معرفی کرد. با این حال وی علیرغم چالش های موجود، بر پیشرفت های صورت گرفته در صنایع ملی مهم تأکید کرد؛ به عنوان مثال در حال حاضر سهم خودروسازی چین از بازار جهانی، به ۶۰ درصد رسیده است.
نخست وزیر چین دستیابی به اهداف تعیین شده در سال ۲۰۲۴ را منوط به اتخاذ رویکردی پیشگیرانه در سیاست های مالی و محتاطانه در قبال سیاست های پولی توسط دولت کرد. این اقدامات شامل افزایش اشتغال و درآمد، کاهش ریسک های ناشی از بدهی های موجود و در نهایت تحول الگوی رشد از طریق تعدیلات ساختاری، بهبود کیفیت و ارتقای عملکرد اقتصادی عنوان شد. علاوه بر این، وی بر اهمیت ثبات اقتصادی به عنوان بنیان تمامی اقدامات تأکید کرد.
بر مبنای سخنان نخست ،وزیر برخی از اقدامات کلیدی که چین قصد انجام آنها در سال جاری را دارد، عبارت اند از:
• تأمین مالی پروژه های موجه در بخش املاک و مستغلات
• مهار مازاد ظرفیت صنعتی
• ایجاد شرایط برای افزایش سرمایه گذاری خارجی
• حذف کامل محدودیتها برای سرمایه گذاری خارجی در بخش تولید
• اعطای دسترسی گسترده تر به سرمایه گذاران بخش خصوصی

با توجه به اینکه رشد اقتصادی چین در سال ،۲۰۲۳ به ۵.۲ درصد یعنی پایین ترین سطح از سال ۱۹۹۰( به استثنای سال های همه گیری کرونا) رسیده بود بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که رشد اقتصادی این کشور در سال جاری به دلیل بدهی بالا و بحران مسکن، روند نزولی بیشتری را طی کند. صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۴ با توجه به ضعف مداوم در بخش املاک و مستغلات و تقاضای خارجی، کاهش یافته و به ۴۶ درصد برسد.

 

منبع: اتاق ایران آنلاین

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *