در طول سفر، شولتز منافع شرکت‌های آلمانی را که رقابت در چین به‌طور فزاینده‌ای برایشان دشوار است، در رأس توجه قرار داد. او نگرانی فزاینده اتحادیه اروپا را درباره اینکه بازار منطقه در حال تبدیل شدن به محل تخلیه کالاهای چینی با ضرر است، ابراز کرد. این اولین سفر شولتز به چین از زمانی است که دولتش در سال گذشته راهبردی را اتخاذ کرد که قدرت آسیایی را به‌عنوان «شریک اما رقیبی سیستمی» تعریف می‌کرد و از آلمان می‌خواست وابستگی خود را به کالاهای چینی کاهش دهد.اقتصاد آلمان در سال گذشته کوچک‌تر شد و ضعف‌هایش در اتکا به چین برای رشد را آشکار کرده است. قیمت انرژی به‌دلیل جنگ در اوکراین افزایش یافته است. شرکت‌های آلمانی برای دسترسی بیشتر به چین تلاش کرده و شکایت کرده‌اند که با رقابت ناعادلانه مواجه هستند. در این شرایط صدراعظم آلمان از شرکت‌های این کشور با سرمایه‌گذاری‌های گسترده در چین بازدید کرد و با نمایندگان تجاری و مقامات در کلان شهر صنعتی چونگ کینگ در جنوب غربی چین و در شانگهای و پکن دیدار کرد.

در گفت‌وگو با گروهی از دانشجویان در شانگهای در روز دوشنبه، شولتز پاسخ دانشجویی را داد که قصد دارد امسال در آلمان تحصیل کند. این دانشجو گفت که واقعا نگران است؛ زیرا این کشور تا حدی حشیش را قانونی کرده است. صدراعظم به او اطمینان داد: «وقتی در برلین تحصیل می‌کنید، می‌توانید تمام مدت بدوید و هرگز با کسی که این کار را انجام می‌دهد، ملاقات نکنید.» اما او همچنین از این تریبون برای ارسال پیام‌های جدی‌تر درباره تجارت استفاده کرد. شولتز به دانشجویان گفت: «رقابت باید عادلانه باشد.» او افزود: «ما خواهان یک زمین بازی عادلانه هستیم.» سفر شولتز نمونه‌ای از رقص دشواری بود که آلمان در تلاش است، انجام دهد: «حفظ روابط اقتصادی با چین و در عین حال مدیریت فشار ایالات متحده برای همسویی بیشتر با واشنگتن در برابر پکن.»  شولتز در جلسات خود بر تعهد آلمان به تجارت با چین تاکید کرد، اما همچنین هشدار داد که پکن باید سیل کالاهای چینی را به اروپا مهار کند. وی در عین حال نسبت به تحقیقات اتحادیه اروپا درباره استفاده چین از یارانه برای صنایع فناوری سبز ابراز نگرانی کرد و گفت که هرگونه بحث درباره تجارت باید براساس انصاف باشد.

رئیس‌جمهور چین هم در گفت‌وگو با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در پکن گفت: «ما باید روابط دوجانبه را در زمینه‌های مشترک در یک دورنمای بلندمدت و استراتژیک توسعه بدهیم و شاهد این روند باشیم.» رئیس‌جمهور چین به شولتز گفت: «پکن از ایده برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح در باب حل بحران اوکراین که توسط مسکو و کی‌یف به رسمیت شناخته شود، حمایت می‌کند.» وی همچنین گفت: «طرف‌های درگیر جنگ اوکراین باید به جای در نظر گرفتن و پیگیری منافع خود، برای بازگرداندن هر چه سریع‌تر صلح تلاش کنند تا اوضاع از کنترل خارج نشود و برای بازگرداندن هر چه سریع‌تر صلح در اوکراین باید به صلح و ثبات توجه کنند.» رئیس‌جمهور چین همچنین مخالفت خود را با استفاده از تسلیحات هسته‌ای و حملات علیه تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز ابراز کرد. سفر سه‌روزه صدراعظم‌ آلمان به پکن نخستین سفر وی در این سمت با هدف اجرای استراتژی کاهش ریسک سال گذشته برلین برای اجتناب از دور شدن آلمان از پکن است.

سفر شولتز که شامل رفتن به دو شهر اصلی چین شامل «شانگهای» و «چونگ‌چینگ» می‌شود، با همراهی مقام‌های ارشد آلمانی مانند «اولا کلنیوس»، مدیر مرسدس بنز و «اولیور زیپسه»، مدیر اجرایی کمپانی بی.ام.دبلیو انجام می‌شود.