ایران با دو کشور چین و روسیه در حوزه هوا فضا همکاری می کند

 

سازمان هوا فضای ایران قصد دارد، در این حوزه با کشورهای چین و روسیه همکاری کند

به گزارش ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در جلسه ۱۴۸ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ضمن بیان این مطلب گفت: بحث روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با توجه به اینکه مطالبه رهبر معظم انقلاب است امری مهم و جدی است. البته در بخش شاخص‌ها در سال‌های اخیر تغییراتی ایجاد شده اما در زمینه اولویت‌ها و… احتیاج به ایده‌پردازی و اجرایی‌سازی داریم.
دکتر کبگانیان گفت: بحث همسان‌سازی حقوق اساتید و ترمیم آن  باعث خوشحالی این قشر شد. این اقدام با توجه به امکاناتی که کشورهای همسایه برای جذب اساتید در نظر می‌گیرند، زمینه جلوگیری از خروج اعضای هیأت علمی را فراهم کرده است.

وی در ادامه گفت: در سند هوا و فضا مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده که در سیستم مکان یابی فضایی همکاری با برخی از فعالیت‌های منطقه‌ای به وجود آید و می‌توان با کشور چین و روسیه همکاری کرد  و در این بخش با افول رو به رو بوده‌ایم و باید این نگرانی زودتر برطرف شود.

کبکانیان افزود: به جز بخش‌های دفاعی و نظامی در بخش‌های دیگر با افول رو به رو بوده‌ایم و گزارشی از نحوه اجرای سند هوا و فضابه زودی ارائه و در دستور کار قرار می‌گیرد. هم اکنون ماهواره‌های بسیار سبک آرایش ماهواره‌ای را تشکیل می‌دهند البته کشور ما در حوزه دانشی پیشرفت‌هایی داشته وخیلی در این زمینه عقب نیست.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: گزارش اجرایی‌سازی سند آمایش آموزش عالی در حوزه سلامت و پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها و سرانه پزشک بحث بسیار مهمی است. اختلاف زیادی در آموزش عالی کشور وجود دارد در برخی رشته‌های علوم انسانی نیروی انسانی زیادی را تربیت کرده‌ایم که افراط بوده است و در مقابل در بخش سلامت با تفریط مواجه شده‌ایم.

به گفته وی، وزارت بهداشت وظیفه ای در تبصره ۳ سند آمایش دارد که دانشگاه‌های خاص در ماموریت ملی و منطقه‌ای باید گزارشی از میزان جذب دانشجو در هر رشته و مقطع تحصیلی را با توجه به نیازهای ناحیه آمایشی مربوطه و بر حسب سیاست‌های اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی مربوط به تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها با رعایت ملاحظات آمایش آموزش عالی تهیه کنند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر کبگانیان گفت: تشکیل دانشگاه علوم پزشکی استانی جدید منوط به تشکیل استان جدید است و در موارد خاص تشکیل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مستقل منوط به تامین استاندارد و اعتبار بخشی شورای گسترش، تأمین شرایط تعیین شده بر اساس شاخص‌های جمعیتی و مساحتی است.

همچنین دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این جلسه گفت: نقشه آمایش سرزمینی برای ایجاد ۱۰ کلان منطقه وزارت بهداشت را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم و دانشگاه‌های با رسالت بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای استانی تعریف شدند و این مصوبه مبنای کار ما برای توسعه بود.

وی تاکید کرد:برای تک‌تک دانشگاه‌های مناطق برش کاری ایجاد کرده‌ایم و هر دانشگاه در چند تخصص خودشان را تقویت کردند. پیاده سازی این طرح خیلی دشوار بود و نهایتا تمام روسای دانشگاه‌ها با این امر موافقت و در شورای گسترش وزارت بهداشت تصویب شد و در هیات امنای دانشگاه‌ها هم تصویب شد که اقدام سختی بود زیرا نوعی محدودیت برای دانشگاه‌ها بود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *