مریخ نورد «ژورونگ» چین اولین تصاویرش را فرستاد

 

بعد از نشستن کاوشگر «ژورونگ» در اواخر روز جمعه، این مریخ‌نورد نخستین عکس‌هایش را فرستاد.

Mars

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از Space.com «سازمان ملی فضایی چین» (CNSA) که این ماموریت را اداره می‌کند، دو عکس گرفته شده بوسیله «ژورونگ» از مریخ را منتشر کرده است: یکی عکس رنگی و یکی عکس سیاه‌وسفید. هر دوی این عکس‌ها بخش‌هایی از مریخ‌نوورد و سطح‌نشین آن را در مقابل پس‌زمینه‌ای از دشت یوتوپیا (Utopia Planitia)- دشت گسترده‌ای در شمال مریخ که ژرونگ در ماموریت آن را کاوش خواهد کرد- نشان می‌دهند.

چین نخستین عکس‌های کاوشگر «ژورونگ» از مریخ را منتشر می‌کند

چین نخستین عکس‌های کاوشگر «ژورونگ» از مریخ را منتشر می‌کند

فرود موفقیت‌آمیز مریخ‌نشین و مریخ‌نورد «ژورونگ» چین را به دومین کشوری پس از ایالات متحده آمریکا بدل کرده است که «فرود نرم» موفقیت‌آمیز روی مریخ داشته است. اتحاد شوروی و سازمان فضایی اروپایی نیز سفینه‌هایی به سطح سیاره سرخ فرستاده‌اند، اما فرود این سفینه‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است. ورود «ژورونگ» به مریخ شمار مریخ‌نوردهای فعال در این سیاره را به افزوده شدن به مریخ‌نوردهای «کنجکاوی» و «استقامت» سازمان فضایی آمریکا (ناسا) به سه عدد می‌رساند.

فرود ژورونگ روی مریخی بخشی از ماموریت سفینه «تیان‌ون-۱» چین است که نخستین مدارگرد این کشور است که به طور موفقیت‌آمیزی به مریخ رسیده است؛ چین در ماه فوریه به ششمین کشوری در جهان بدل شد که توانسته است به این هدف برسد. «تیان‌ون» در زبان چینی به معنای «پرسش‌های آسمانی» است و نام «ژورونگ» به الهه باستانی آتش در اسطوره‌های چینی اشاره دارد.

انتظار می‌رود «ژورونگ» در روز جمعه یا شنبه (۳۱ اردیبهشت یا اول خرداد) گام بعدی‌اش را بردارد و با پایین آمدن از دو شیب‌راهه سطح‌نشین که در عکس جدید سیاه و سفید دیده می‌شود، به روی سطح خود مریخ پا بگذارد.

یک فیلم کوتاه زمان‌گریز از جدا شدن مریخ‌نشین و مریخ‌نورد ژورونگ از مدار گرد تیان‌ون یک برای فرود روی مریخ

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *