گوانکسی ؛ واژه ای که برای تجارت با چینی ها باید بدانید

 

شاید شناخته‌­شده­‌ترین عنصر فرهنگ در دنیای غرب، واژه گوانکسی باشد. گوانکسی در لغت به معنای «روابط شخصی» است. ادبیاتی که طی دهه‌­های اخیر به کار رفته است، اهمیت گوانکسی را در تبادلات تجاری به رخ می‌کشد.

به گزارش ایران‌چین‌ترید، گوانکسی نقش مهمی در انجام تجارت و هدایت بوروکراسی دولت دارد. در دنیای تجارت، گوانکسی را می­توان تحت عنوان داشتن روابط مناسب با شخص دارای نفوذ در یک سازمان تعریف کرد.

ریشه واژه گوانکسی به دوهزار سال قبل باز می­گردد. گوانکسی هویتی مربوط به فلسفه کنفوسیوس دارد که تأکیدش بر وفاداری، اخلاق و اولویت قرار دادن نیازهای اجتماعی است.

گوانکسی را می­توان نوعی قرارداد بدون امضا در نظر گرفت که مصحلت­‌های متقابلی برای مشتری و فروشنده در پی دارد. به عنوان مثال، وقتی یک شرکت خارجی اقدام به پخش پاکت‌­نامه­‌های هدیه در سال جدید چینی‌­ها یا مناسبت­‌های مشابه می‌­کند، می­توان اذعان داشت که طبق اصول گوانکسی در پی جذب مشتری دائمی است.

بیشتر بخوانید:

هفت نکته درمورد صادرات به چین که نمی‌دانستید

صادرات به چین ؛ چالش ها و فرصت ها

داستان موفقیت با کمک گوانکسی

داستان موفقیت شرکت آی‌ویژن ارتباط تنگاتنگی با گوانکسی دارد. مالک این شرکت، آنجلا شنگ، به همه ثابت کرد که برخلاف سیستم جذب مشتری غربی، می­توان از طریق شخصی‌­سازی روابط با مشتری به موفقیت در کسب­‌وکار رسید.

خانم شنگ قبل از تأسیس شرکت مدنظرش، در یکی از بزرگترین شرکت­‌های دولتی کشور چین کار می­‌کرد. او با توجه شهرتی که در این شرکت به دست آورده بود، توانست مجوزهای لازم را کسب کند، با یکی از مشتری­‌ها وارد شراکت تجاری شود و در نهایت، شرکت آی ویژن را تأسیس کرد.

چگونه با کمک گوانکسی به موفقیت برسیم؟

  • ثابت قدم باشید
  • از کارت­‌های بازرگانی دوزبانه استفاده کنید
  • کارت­‌هایی برای تقدیر و تشکر مهیا کنید
  • شخصا با مردم ملاقات داشته باشید
  • و حتی درمورد علایق شخصی­شان با آن­ها به گفت­گو بپردازید.

البته باید توجه داشته باشید که هنگام برقراری ارتباط با ارگان­‌ها و اشخاص چینی، از محتوای اخلاقی، قانونی و مناسب استفاده کنید.

تحریریه ایران‌چین‌ترید آمادگی دارد در زمینه نحوه ورود به بازار چین و تجارت با شرکت‌های چینی به تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی مشاوره ارایه دهد. ایران‌چین‌ترید تیمی متشکل از مشاوران ایرانی و چینی است که بیش از یک دهه سابقه تجارت بین دو کشور را در کارنامه خود دارند.

انتهای پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *