آمادگی چین برای راه اندازی «جاده ابریشم جدید» با ایتالیا

وزرای خارجه چین و ایتالیا در تماسی تلفنی، بر لزوم ساخت «جاده جدید ابریشم» تاکید کردند.

به گزارش ایران‌چین‌ترید، به نقل ازسرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، پایگاه اینترنتی ایتالیایی زبان اسپوتنیک اعلام کرده است، وزرای خارجه ایتالیا و چین در گفتگوی تلفنی، درباره اهمیت گسترش همکاری در رابطه با ساخت جاده ابریشم جدید اشاره کردند.

تقویت روابط دوجانبه میان ایتالیا و چین، از جمله موضوعات متنوعی بوده است که لوئیجی دی ماایو، وزیر امور خارجه ایتابیا و همتای او وانگ یی، وزیر امورخارجه چین درباره آن، نظراتشات را به اشتراک گذاشتند.

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری ۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلاری چین در کشورهای عضو «کمربند و جاده»

براساس اعلام منابع رسانه‌ای رسمی چین، وانگ یی تاکید کرد این کشور آماده مبادلات راهبردی در سطوح بالا، تسهیل تبادل نیرو میان دو کشور و راه اندازی طرح مشترک “جاده ابریشم جدید” با ایتالیا است.
وزرای امور خارجه ایتالیا و چین همچنین خواستار تقویت همکاری کشور‌ها در زمینه نوآوری‌های علمی و فن آوری، انرژی‌های پاک و منابع تجدید پذیر و هوا فضا شدند تا به طور مشترک بتوانند موجب از سرگیری و احیای اقتصاد جهانی شوند.
وانگ یی همچنین در مورد حمایت ایتالیا برای ایجاد یک رابطه مستقل‌تر در اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد. در واقع، پکن امیدوار است اروپا به استقلال راهبردی پایبند باشد و چندجانبه گرایی واقعی را برای ارتقاء ثبات و توسعه بلند مدت با چین انجام دهد.
در همین زمینه، وزیر امور خارجه چین گفت: در برابر چالش‌های بی سابقه جهانی، همه کشور‌ها باید به جای تحریک اختلافات، بر همکاری‌ها پافشاری کنند. به جای حملات سیاسی، شانه خالی کردن و انداختن تقصیر‌ها گردن دیگری، مسئولیت پذیری داشته باشند و به یکدیگر احترام گذارند.

جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکهٔ راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به‌ مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود. یکی از مهم‌ترین قسمت نوار شمالی ایران که جادهٔ ابریشم از آن می‌گذشت از نوار ساحلی ایران از شهر گرگان نیز عبور می‌کرد و به سمت گیلان می‌رفت و از آن سمت از ایران خارج می‌شد.

حالا کشور چین برای توسعه راه ابریشم و تکمیل یک کمربند-یک راه در حال سرمایه گذاری‌های میلیارد دلاری در کشور‌های مختلف قصد بازسازی راه ابریشم را دارد.

انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *