رشد اقتصاد چین، کرونا را غافلگیر کرد

با وجود شیوع ویروس کرونا در چین، این کشور توانست در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش تجارت ایران و چین، چین توانست با کمک تولیدات صنعتی خود، به رشد ۶.۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل در اقتصاد دست پیدا کند. این کشور در سال ۲۰۲۱ نیز روند رشد خود را تداوم بخشیده است.

در گزارشی که توسط خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از تلویزیون رویترز منتشر شده، آمده است: صادرات چین در ماه گذشته میلادی سریع‌تر از حد انتظار بود و یکی از علت‌های آن، افزایش تقاضای جهانی در نتیجه کاهش تعطیلی‌ها و نیز واکسیناسیون برای مهارِ شیوع کرونا بوده است.

تلویزیون رویترز گزارش داد: درعین حال یک مقام اداره گمرک چین روز سه شنبه (۱۳ ژوئیه) هشدار داد که احتمالا کل تجارت خارجی در این دومین اقتصاد بزرگ جهان برای نیمه دوم سال ۲۰۲۱ کاهش می‌یابد و بخشی از آن به علت شدت گرفتن شیوع نوع جهش یافته ویروس دلتا در برخی از کشور‌ها است.
داده‌های گمرکی نشان می‌دهد که در کل واردات چین نیز فراتر از حد انتظار بوده، اما این روند از ماه مه کاهش یافته است.
به علت تلاش‌های پکن برای مهار گسترده بیماری همه گیر کرونا زودتر از شرکای تجاری اش، چین به عنوان بزرگترین صادر کننده جهان موفق شد اقتصادش را از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا در چند ماه اول سال ۲۰۲۰ نجات داده و احیا کند.
سخنگوی اداره گمرک چین گفت: خطرات تورم وارداتی قابل کنترل بود، اما هشدار داد که کل تجارت کشور هنوز به دلیل ادامه این بیماری همه گیر در جهان با عدم قطعیت روبرو است. این سخنگو در یک کنفرانس خبری در پکن گفت “البته انتظار می‌رود واردات و صادرات در تمام امسال یک نرخ رشد نسبتا سریعی داشته باشد. ”
اقتصاد چین در سه‌ماهه پایانی سال مالی ۲۰۲۰ به رشدی فراتر از انتظارات کارشناسان اقتصادی و نهاد‌های بین‌المللی دست یافت تا سال ۲۰۲۰ را با نرخ رشد ۲.۳ درصدی به پایان برساند و مطابق پیش‌بینی‌ها تنها اقتصاد بزرگ جهان باشد که با نرخ رشد مثبت از سال سخت ۲۰۲۰ عبور کرده است.بر اساس گزارش رسمی اداره ملی آمار چین ، اقتصاد چین در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ به لطف بهبود قابل‌توجه تولیدات صنعتی، نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۶.۵ درصد رشد داشته است. این در حالی است که اقتصاددانانی که در نظرسنجی اخیر بلومبرگ شرکت داشتند، نرخ رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه پایانی و کل سال ۲۰۲۰ را به ترتیب ۶.۲ و ۲.۱ درصد پیش‌بینی کرده بودند.

ریموند یئونگ، اقتصاددان ارشد حوزه چین در گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند (ZNZ)، پس از منتشر شدن آمار رسمی رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «عملکرد اقتصاد چین چیزی فراتر از بازگشت به مسیر رشد بوده است. این بازگشت قوی بدین معناست که مقامات چین می‌توانند در سال ۲۰۲۱ به جای اتخاذ محرک‌های اقتصادی، اصلاحات ساختاری را در اولویت قرار دهند.»
بهبود V شکل اقتصاد چین مرهون کنترل موفقیت‌آمیز همه‌گیری کرونا در این کشور و همچنین اتخاذ محرک‌های مالی و پولی –که باعث تقویت سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات و زیرساخت‌ها شد- بوده است. تقاضای خارجی برای تجهیزات پزشکی و تجهیزات دورکاری نیز به این بهبود فراتر از انتظار کمک کرده است. گفتنی است صادرات چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن ۳.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *