پاسخ «ژائو لیجیان» به ادعاهای بلینکن درباره دریای چین جنوبی

دولت چین در پاسخ به واکنش آمریکا در خصوص غیرقانونی خواندن ادعای چین در دریای چین جنوبی، واکنش جدی نشان داده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، در پی اعتراض چین به ادعای دولت آمریکا درباره دریای چین جنوبی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: ما در برابر چین و اقدامات تحریک آمیزش در دریای چین جنوبی، همان مسیری را دنبال می‌کنیم که دولت ترامپ پیش می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید:

بلینکن: آمریکا در مقابل چین خواهد ایستاد

ژانگ جون: تحریم ها وضعیت انسانی را به سمت فاجعه سوق می دهد

در گزارشی که توسط ایسنا و به نقل از اسپوتنیک منتشر شده، آمده است: ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: بیانیه ایالات متحده واقعیت‌های عینی در مورد مسئله دریای چین جنوبی را نادیده می‌گیرد ، هنجارهای حقوق بین‌الملل را نقض می کند، خلاف وعده‌های عمومی دولت ایالات متحده برای پایبندی به موضع بی طرف در مورد اختلافات در مورد دریای چین جنوبی است و اختلاف بین کشورها ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: این سخنان منطقه و صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند. این بسیار غیرمسئولانه است. طرف چینی ابراز نارضایتی شدید و اعتراض قاطعانه او را اعلام می‌کند. این اظهارات مبنی بر اینکه ادعاهای دریایی پکن در منطقه فاقد هرگونه دلیل قانونی است “کاملاً خلاف واقع است” .

این دیپلمات چینی رای ژوئیه 2016 دادگاه لاهه را به عنوان “کاغذ پاره” و “مضحکه سیاسی” که هیچ الزامی ندارد، رد کرد.

حکم دادگاه لاهه مربوط به موضوع مجمع الجزایر اسپراتلی است که در دریای چین جنوبی واقع شده و چندین دهه ست که بین برونئی، چین، مالزی، فیلیپین و ویتنام بر سر ذخایر قابل توجه هیدروکربن آن اختلاف است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *