ادعای نفوذ چین در انتخابات فیلیپین، بی معنی است

در پی اظهارات وزیرخارجه سابق چین، در خصوص نفوذ چین در انتخابات ۲۰۱۶ را ادعایی «مزخرف وبی معنی» توصیف کرد.

به گزارش تجارت ایران و چین، طبق اعلام آلبرت دل روساریو، وزیر خارجه سابق فیلپپین به نقل از یک نهاد بین‌المللی معتبر، مقام‌های چینی مدعی شدند در سال ۲۰۱۶ در نتیجه انتخابات این کشور و روی کارآمدن دوترته نفوذ داشتند.

بدر گزارشی که توسط ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه آلبرت دل روساریو، وزیر خارجه سابق فیلیپین در نشستی گفت که یک “نهاد بین‌المللی کاملا معتبر” به او اطلاع داده شده که مقام‌های ارشد چینی “در رابطه با این صحبت می‌کردند که در سال ۲۰۱۶ توانستند به انتخابات فیلیپین نفوذ کنند تا دوترته رئیس جمهور شود.”

دل روساریو که از بازیگران کلیدی پیروزی حکمیت تاریخی فیلیپین علیه ادعاهای اکثریتی پکن در دریای چین جنوبی بود، درباره منبع صحبت‌هایش که می‌گفت آن را اوایل ۲۰۱۹ دریافت کرده، اینکه چطور آن را دریافت کرده یا چطور ممکن است چین روی نتیجه این انتخابات اثر گذاشته باشد، اظهارنظر نکرد.

هری روک، سخنگوی رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین در کنفرانس هفتگی خود اظهارات دل روساریو را “مزخرف و بی‌معنی” دانست، او را “یک خائن ثابت‌شده” توصیف کرد و از او خواست تا “خفه” شود. این سخنگو، دل روساریو را به واگذاری کنترل سد ساحلی اسکاربرو به چین در دوران وزارتش متهم کرد.

وزرای خارجه فیلیپین و چین، سفارت چین در مانیل و کمیسیون انتخابات فیلیپین به درخواست برای اظهارنظر پاسخی ندادند.

بیشتر بخوانید:

چین با دو گل از سد فیلیپین گذشت

روی خوش فیلیپین به چین

در حالی که دوترته در میان فیلیپینی‌ها بسیار محبوب است، رویکرد آن مقابل چین و امتناع از انتقاد از سیاست خارجی آن یا رفتار آن در حوزه دریایی جنجالی شده است. او همواره تاکید دارد که به چالش کشیدن چین خطرناک و بیهوده است.

آلبرت دل روساریو، وزیر خارجه سابق فیلیپین همچنین به صحبت‌های مه ۲۰۱۸ دوترته اشاره کرد که در آن گفته بود همتای چینی‌اش او را مطمئن ساخته که پکن اجازه نمی‌دهد او از سمتش برکنار شود. دل روساریو این صحبت‌ها را “نگران‌کننده” خواند.

فیلیپینی ها سال ۲۰۲۲ بار دیگر انتخابات ریاست جمهوری در پیش دارند. دوترته نمی‌تواد برای دور دوم نامزد ریاست جمهوری شود، اما اشاره داشت که احتمالا نامزد معاونت رئیس جمهوری شود و این از نگاه منتقدان، راهی برای رسیدن به پست‌های بالاست.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *