سفیر چین: خواستار گسترش روابط دو جانبه با انگلیس هستیم

سفیر جدید چین در خصوص روابط با انگلیس گفت: با وجود اختلافات دیپلماتیک با این کشور، پکن به گسترش روابط با انگلیس اعلام آمادگی می‌کند.

به گزارش تجارت با چین،

به گزارش تجارت ایران و چین، «ژنگ زگوانگ»، سفیر جدید چین در تارنمای سفارت چین، سخنانی در خصوص لزوم ارتباط بیشتر با انگلیس منتشر کرد. چین درصدد است تا با ایجاد رابطه با دولت انگلیس، تعاملات بین دوکشور را افزایش دهد.

در گزارشی که توسط ایرنا منتشر شده، آمده است: وی با اشاره به تاریخ دیرینه روابط دو کشور بیان داشت : ۵۰ سال پیش که روابط دیپلماتیک در سطح سفیر شکل گرفت روابط میان انگلیس و چین مسیر فوق‌العاده‌ای را طی کرده و ثمراتی را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید:

چین و ایران به دنبال تداوم مناسبات رو به رشد

پیش بینی رشد ۳.۵میلیارد دلاری تجارت چین و افغانستان

چین و انگلیس به گفته زگوانگ دو شریک مهم تجاری هستند و به رغم پیامدهای ناشی از بحران کرونا حجم مراودات تجاری دو کشور در سال گذشته رکورد زد. در حوزه فرهنگ، آموزش و جوانان هم روابط بین دو ملت به تعبیر سفیر چین عمیق‌تر شده است.

وی بیان داشت که تاریخ ثابت کرده تعامل و همکاری‌های نزدیک میان چین و انگلیس به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به سود منافع دو طرف و منجر به استقرار صلح، ثبات و آبادانی می‌شود. مادامی که اصول احترام متقابل و برابری رعایت شود روابط میان دو کشور رو به جلو حرکت و پیشرفت می‌کند.

او در حالی این مطالب را بیان کرد که تنش‌های دیپلماتیک بین چین و انگلیس با تحریم‌ نهادها و سیاستمداران دو طرف وارد مرحله‌ای تازه‌ای شده که در سه دهه گذشته بی سابقه بوده است. البته این وضع برای طرف انگلیسی که در بحران اقتصادی برگزیت و کووید-۱۹ دست ‌و پا می‌زند و با رکود اقتصادی روبروست، به نظر گران‌تر تمام شده است.

انگلیس چین را به نقض حقوق بشر در هنگ‌ کنگ و استان سین کیانگ متهم کرده و از یک سال پیش محدودیت هایی را در زمینه تجارت با چین به اجرا گذاشته است. در مقابل، چین نیز معتقد است که دولت لندن با پیروی از سیاست های آمریکا، مناسبات دوجانبه را به خطر انداخته و مداخله این کشور در امور هنگ کنگ و خودداری از باز کردن بازار اینترنت به روی شرکت هواوی چین، روابط دو طرف را خدشه دار کرده است.

دو ماه پیش سانسور شبکه‌های دولتی انگلیس و چین در قلمرو دو کشور و اخراج چند تبعه چینی از انگلیس به اتهام جاسوسی برای پکن، تنش‌ها میان دو طرف را تشدید کرد. ابتدا “آفکام” نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ای در انگلیس پروانه پخش شبکه بین‌المللی تلویزیونی چین (CGTN) را به دلیل وابستگی آن به دولت پکن باطل کرد و متقابلاً اداره ملی رادیو و تلویزیون چین اعلام کرد که پخش سرویس جهانی بی‌بی‌سی را در این کشور ممنوع کرده است. این نهاد چینی گفت که برخی گزارش‌های بی‌بی‌سی در خصوص این کشور، ناقض اصول صداقت و بی‌طرفی در روزنامه‌نگاری بوده است.

سال گذشته میلادی اندیشکده نزدیک به حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس هشدار داد که این کشور بیش‌ از اندازه به واردات محصولات چینی وابستگی دارد که برای اقتصاد و زیر ساخت‌های ملی انگلیس نقش حیاتی ایفا می‌کنند. اما حالا قریب به اتفاق تست‌های کرونا که در انگلیس ارائه می‌شود ساخت چین است.

چین دومین شریک بزرگ غیر اروپایی انگلیس است و ارزش روابط تجاری دو کشور به ۱۰۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد. این کشور پس از برگزیت تمایل بیشتری برای روابط با انگلیس نسبت به اروپا نشان داد و قرار بود دو طرف توافقنامه تجارت آزاد امضا کنند. اما فشارهای دونالد ترامپ مسیر روابط دو کشور را منحرف کرد.

حالا با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و خارج شدن این کشور از اولویت واشنگتن به نظر می رسد که انگلیس در سیاستش نسبت به چین تجدید نظر کند. این در شرایطی است که قدرت اقتصادی انگلیس بر اثر کرونا به پایین ترین حد در ۳۰۰ سال گذشته رسیده، اما چین موفق شد تا سال ۲۰۲۰ را با رشد اقتصادی مثبت پشت سر بگذارد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *