تفاهم نامه همکاری؛ دانشگاه پکن و موزه ملی ایران

طبق اعلام روابط عمومی موزه ملی ایران، دریک نشست مجازی، تفاهم‌نامه همکاری موزه‌ای میان پکن و موزه ملی ایران امضا شد.

به گزارش تجارت ایران و چین، جبرییل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران و خائو پینگ، رئیس دانشگاه پکن در یک نشست مجازی، تفاهم‌نامه همکاری موزه‌ای امضا کرده‌اند. تعدادی از مسئولان و کارشناسان از هر دو کشور نیز در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانس در روز قبل برگزار شد، حضور داشتند.

بیشتر بخوانید:

سفیر چین: خواستار گسترش روابط دو جانبه با انگلیس هستیم

چین و ایران به دنبال تداوم مناسبات رو به رشد

چین و ایران هر دو زادگاه تمدن بشری هستند

در گزارشی که توسط ایرنا منتشر شده، آمده است: خائو پینگ رییس دانشگاه پکن در این جلسه با ابراز خوشحالی از برگزاری این مراسم و امضای تفاهم نامه همکاری گفت: چین و ایران هر دو زادگاه تمدن بشری هستند و نیاکان آنها فرهنگ‌هایی درخشان پدید آورده‌اند.

وی افزود: با وجود اینکه بین دو کشور فاصلۀ فراوانی وجود دارد، از دوران باستان، در امتداد جادۀ ابریشم زمینی و دریایی، چین و ایران مبادلات نزدیکی داشته‌اند و این موجب محقق شدن تبادلات فرهنگی و اقتصادی، تأثیرها و تأثّرها، و رونق‌بخشیدن تمدن‌های شرق و غرب به یکدیگر شده است و در نهایت، پیوندی کلیدی، جهت ارتباط میان تمام بشریت ایجاد کرده‌اند.

موزۀ ملّی ایران دارای مجموعه‌هایی متعدد، مقیاسی بزرگ، قابلیت‌های پژوهشی قوی و سرشار از گوهرهای تمدنی ایران‌زمین است. این موزه از موزه‌های بین المللی است که با شهرتی جهانی، مکانی بسیار ایده‌آل برای پژوهش دربارۀ منشأ تمدن بشری و تبادلات فرهنگی بین شرق و غرب است.

موزه ملی ایران و دانشگاه پکن تفاهم نامه همکاری امضا کردند

رییس دانشگاه پکن اظهار داشت؛ دانشگاه پکن نیز نخستین دانشگاه تأسیس شده در چین است و یکی از اهداف اصلی تأسیس این دانشگاه پژوهش درباره تمدن چین و شناخت دیگر تمدن‌های جهان بود.

وی افزود: استادان و دانشجویان دانشگاه پکن به بسیاری از شهرها در طول جادۀ ابریشم سفر کرده و دستاوردهای علمی فراوانی کسب کرده‌اند، و کارشناسان مستعدّ فراوانی نیز در این عرصه ظهور کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه ما در شرق و غرب آسیا زندگی می‌کنیم و ملاقات ما تنها به صورت مجازی میسّر است، اما تمایل به درک متقابل باعث می‌شود که در ادامه مسیر نیاکانمان گام‌های مشترکی برداریم و به یکدیگر نزدیک شویم؛ و تلاش‌های ما موجب می‌شود که این تمدن‌های باستان از نو تازه و جوان شوند و بدرخشند!

موزه ملی ایران و دانشگاه پکن تفاهم نامه همکاری امضا کردند

موزه ملی ایران دارای پتانسیل بالایی است 

جبرییل نوکنده هم با ابراز خرسندی از این فرصت ارزشمند برای گسترش همکاری‌های بین دو مرکز علمی و فرهنگی موزه ملی ایران و دانشگاه پکن که مصادف با پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک بین دو کشور است گفت: خوشبختانه در طی سالهای اخیر موزه ملی ایران ارتباطات خود را با موسسات و موزه های چین گسترش داده است

رییس موزه ملی ایران گفت: موزه ملی ایران با حضور در نمایشگاه شکوه تمدن های آسیا و نمایشگاه سلادون های لانگ چون و جهانی شدن توانست گامهای موثری برای تقویت همکاری های فرهنگی برداردو مفتخریم که با شمار بالای بازدیدکنندگان این نمایشگاه ها بسیاری از مردم فرهنگ دوست چین با هنر و تمدن غنی ایران آشنا شده‌اند.

موزه ملی ایران در مقام موزه مادر کشور و گنجینه عظیمی از یافته‌های باستان‌شناسی از نقاط مختلف ایران، پیشینه مهمی از فعالیتهای نمایشگاهی، پژوهشی و دیگر فعالیتهای مرتبط در سطح ملی و بین المللی دارد. موزه ملی ایران دارای پتانسیل بالایی در همکاری های پژوهشی و فرهنگی در سطح بین المللی است.

وی اظهار امیدواری کرد که با ایجاد این ارتباط سازنده شاهد نتایج پرباری باشیم و این اقدام گامی جدید در گسترش همکاری های فرهنگی به ویژه در پژوهشهای مشترک در ‌حوزه  میراث فرهنگی باشد.

نوکنده از کارشناسان موزه ملی ایران و دانشگاه پکن و همچنین وزارت امور خارجه بویژه سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین برای کمک در برگزاری این رویداد فرهنگی قدردانی کرد.

در خاتمه این جلسه تفاهم نامه همکاری بین موزه ملی ایران و دانشگاه پکن بطور همزمان توسط جبرییل نوکنده و خائو پینگ امضا شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *