موفقیت چین در تولید توپ الکترومغناطیسی

طبق گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، چین در ساخت و تولید توپ الکترومغناطیسی از رقیب خود آمریکا گذشت.

به گزارش تجارت ایران و چین، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی در گزارشی به عدم موفقیت آمریکا در تولید توپ الکترومغناطیسی اشاره کرده است. عبد الحلیم حفینه نوشت: دولت آمریکا پس از ۱۵ سال تلاش و صرف حدود نیم میلیارد دلار، ظاهرا نتوانست به هدف خود که تولید توپ الکترومغناطیسی بوده برای اهداف دور، برسد. این در حالی است که دولت چین از موفقیت در ساخت توپ خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

ژائو لیجیان: پکن، مخالف دخالت آمریکا در هنگ کنگ است

آمریکا با تجارت دیجیتال، مانع گسترش کنترل چین می شود

 

در گزارشی که توسط خبرگزاری صدا و سیما منتشر شده، آمده است: نیروی دریایی آمریکا به تازگی توقف تحقیق و توسعه برای ساخت یک قبضه توپ الکترومغناطیسی (EMRG) را پس از تبلیغات گسترده‌ای که در اواخر سال ۲۰۲۰ درباره آن به راه انداخته بود، اعلام کرد.
به گفته نیروی دریایی آمریکا، تصمیم برای متوقف کردن این برنامه در راستای اقدامات اصلاحی دولت در حمایت از سایر اولویت‌های نیروی دریایی ارتش، از جمله بهبود توانایی‌های تهاجمی و دفاعی مانند جنگ افزار انرژی هدایت شده (سلاح‌های لیزری)، موشک‌های مافوق صوت و سیستم‌های جنگ الکترونیکی اتخاذ شده است.

با کاهش تقاضای بودجه برای این توپ غول پیکر در سال مالی ۲۰۲۱ به ۹.۵ میلیون دلار که حدود ۱۵ میلیون دلار کمتر از بودجه سال مالی ۲۰۲۰ و حدود ۲۸ میلیون دلار کمتر از بودجه در نظر گرفته شده برای آن در سال مالی ۲۰۱۹ بود، نشانه‌ها حاکی از شکست این پروژه بود.
به رغم آزمایش موفقیت آمیز توپ الکترومغناطیسی در سال ۲۰۱۷، کارشناسان اظهار داشتند این پروژه آشکارا به سمت پایان مراحل تحقیق و توسعه پیش می‌رود، زیرا به علت کمبود منابع یا برخی چالش‌های دیگر، این فناوری امیدوار کننده همچنان در مرحله تحقیق باقی مانده است.
کارشناسان خاطرنشان می‌کنند این شکست، پایان عملیات تحقیق نیست که به طور موقت متوقف شده، اما به این معنی است که آمریکا رسماً در مسابقه تسلیحاتی با توپ غول پیکر الکترومغناطیسی در مقابل چین شکست خورده است.


طبق یک ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که شبکه خبری سی ان بی سی (CNBC) قبلاً آن را منتشر کرد، چین قصد دارد نسخه محرمانه توپ الکترومغناطیسی خود را از اوایل سال ۲۰۲۵ و احتمالاً زودتر از آن در کشتی‌های دریایی خود مستقر کند.
اطلاعات سرویس‌های جاسوسی آمریکا حاکی از آن است که توپ چینی که از مقدار زیادی انرژی برای ایجاد میدان‌های الکترومغناطیسی به منظور سرعت بخشیدن به پرتابه‌ها تا سرعت مافوق صوت استفاده می‌کند، قادر است «با سرعت ۱.۶ مایل بر ثانیه به یک هدف در فاصله ۱۲۴ مایلی اصابت کند»، این سرعت به حدی است که در کمتر از یک دقیقه از نیویورک به فیلادلفیا می‌رسد.
گزارش اطلاعاتی آمریکا حاکیست، ساخت این توپ غول پیکر چینی ابتدا در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، سپس در سال ۲۰۱۴ آزمایش شد و طی سه سال بعدی این توپ برای استفاده در دامنه‌های عملیاتی گسترده تنظیم و کالیبره شد.
ارزیابی اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که این توپ غول پیکر چینی ابتدا برای انجام آزمایش در دریا، قبل از اعلام ارتش چین، روی یک کشتی نصب شد.
در فوریه ۲۰۱۸، تصاویر این توپ از طریق رسانه‌های اجتماعی پخش شد، که نشان می‌داد این توپ روی یک کشتی آبی ـ خاکی چینی نصب شده است. یک ماه بعد، یک آژانس خبری متعلق به ارتش چین تأیید کرد که نیروی دریایی این کشور در آزمایش‌های دریایی این توپ الکترومغناطیسی جدید “به موفقیت” دست یافته است.

انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *