دسترسی عمومی به داده های جمع آوری شده ماهواره چینی

چندی پیش ماهواره بدون سرنشین چین توانست تصاویری به زمین مخابره کند، طی آن اداره ملی فضایی این کشور اجازه دسترسی عمومی این داده‌ها را داده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، چاینا دیلی از دسترسی عمومی مردم به داده‌های جمع‌آوری شده توسط ماهواره اعزامی چین خبر داده است. اداره ملی فضایی این کشور (CNSA) اعلام کرد که مردم می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت و ثبت درخواست خود به تمامی داده‌های علمی و اکتشافات قمری وفضایی و سیستم انتشار نمونه دسترسی داشته باشند.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط همشهری آنلاین و به نقل از ایسنا منتشر شده، آمده است: اولین بخش از داده‌های جمع آوری شده از نمونه‌های ماه که حدود ۱۷ گرم بود در ۱۲ ژوئیه به ۱۳ موسسه تحویل داده شد.

بیشتر بخوانید:

نخستین خط تولید هوشمند ماهواره در چین

چین سیستم موقعیت یاب خود را به ۱۲۰ کشور صادر کرده است

چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این فضاپیمای بدون سرنشین را با این هدف پرتاب کرد که این فضاپیما نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند. این اولین تلاش یک کشور برای آوردن نمونه از قمر طبیعی زمین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون بود.

این کاوشگر پس از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد. کاوشگر چانگ ای ۵ که در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت، در مجموع ۱۷۳۱ گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع‌آوری کرده بود.

چین با این ماموریت موفقیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین مأموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به مأموریت” لونا۲۴” (Luna ۲۴) اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۷۶ بود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *