چین در چه صنایعی صادرات و واردات بیشتری دارد؟

اقتصاد کلان و رو به رشد چین طیف گسترده‌ای از صادرات و واردات کالاهای مختلف را شامل می‌شود. بیشتر مبادلات تجاری ایران با چین صورت می‌پذیرد. حتی بدون نگاه به آمار هم می‌توان متوجه شد که گوشی‌، پوشاک، کفش و لوازم خانگی اکثر ما ساخت کشور چین است.

به گزارش تجارت ایران و چین، تجهیزات صادراتی (231 میلیارد دلار)، رایانه‌ها (146 میلیارد دلار)، قطعات دستگاه‌های اداری (90.8 میلیارد دلار)، مدارهای مجتمع (80.1 میلیارد دلار) و تلفن‌ها (62 میلیارد دلار) برترین صنایع صادراتی چین به شمار می‌روند.

عمده واردات این کشور، مدارهای مجتمع (207 میلیارد دلار)، نفت خام (144 میلیارد دلار)، سنگ آهن (59 میلیارد دلار) ، خودرو و قطعات خودرویی(46.8 میلیارد دلار) و طلا (40.3 میلیارد دلار) است.

چین از چه نوع اقتصادی برخوردار است؟

چین به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده کالا، واردات زیادی هم دارد. چینی‌ها نیاز مبرم به انرژی دارند و در این زمینه، شدیداً به کشورهای خارجی وابسته‌اند. از طرف دیگر، واردات غذا و خوراکی نیز برای تأمین نیاز روزانه آن‌ها بخش دیگری از واردات این کشور را تشکیل می‌دهد.

همزمان با شروع همه‌گیری ویروس کووید19، صنعت بازی‌های ویدئویی چین به سود کلانی رسید.

از جمله شرکای تجاری مهم چین، هنگ کنگ و ژاپن هستند.

با این وجود، کشور چین هم چالش‌های اقتصادی خاص خودش را دارد. به عنوان مثال، چینی‌ها در زمینه ساخت‌وساز واقعاً زیاده‌روی کرده‌اند. البته، دولت وقت چین موفق شد از این بحران به سلامت عبور کند. هنوز بخش اعظمی از اقتصاد چین وابسته به دولت است؛ این یعنی اگر سیاست‌مداران و مسئولان چینی بخواهند روی اقتصاد محلی یا ملی تأثیر بگذارند، توانایی انجام چنین کاری را دارند.

بیشتر بخوانید:

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *