10 بندر مهم اقتصادی چین برای صادرات و واردات

جمهوری خلق چین یکی از کشورهای پیشرو در صنعت کشتیرانی به شمار می‌رود. این کشور از نظر مساحت، دومین کشور بزرگ است و در جبهة شرقی با آب احاطه شده است. از طرفی، چین ابرقدرت کشتی‌سازی شرق نیز به شمار می‌رود. از این رو، فعلان حوزه صادرات و واردات باید بنادر مهم چین را به خوبی بشناسند.

کارشناسان تجارت ایران و چین در ادامه مطلب 10 بندر مهم و حیاتی کشور چین را به شما معرفی می کنند.

1- بندر شانگهای

بندر شانگهای بزرگترین بندر در چین و جهان به شمار می‌رود. این بندر در امتداد محل اتصال رودخانه‌های یانگ تسه ، هوانگپو و کیانتانگ ساخته شده است. از جنوب با خلیج هانگژو و از شرق با دریای چین شرقی مجاورت دارد. این بندر افتخارات بین‌المللی متعددی کسب کرده است که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها کسب عنوان «بهترین بندر متصل» آنکتاد است. به طور کلی، بندر شانگهای بیش از 3500 کیلومتر مربع مساحت دارد.

2- بندر شنزن

بندر شنزن بیش از 50 خط حمل‌ونقل بین‌المللی را سرویس می‌دهد، بیش از 130 مسیر بین‌المللی در خود جای داده است و سالانه 10 هزار کشتی را سرویس می‌کند. شنژن بیش از 250 کیلومتر خط ساحلی دارد و بخشی از کریدور غربی هنگ کنگ-شنژن است که برای حمل‌ونقل جاده‌ای در مرزهای استان ها استفاده می‌شود. این بندر علاوه بر صنعت، در گردشگری نیز کاربرد فراوان دارد.

بیشتر بخوانید: پنج ایده برتر برای ایجاد کسب‌وکار در چین

3- بندر نینبگو ژوشان

این بندر با اختصاص سالیانه بیش از 1 میلیارد تن بار، شلوغ‌ترین بندر زمینه بارکشی به شمار می‌رود. این بندر از بندرهای نینگبو و ژوشان تشکیل شده است و در ساحل شرقی آن سوی شانگهای در خلیج هانگزو قرار دارد. 90 کشور و 560 بندر دیگر به بندر نینبگو ژوشان متصل‌اند. یک ترمینال اختصاصی برای پردازش نفت خام در این بندر وجود دارد. از طرفی، بندر نینگبو ژوشان یکی از بزرگترین میادین بهره‌برداری از سنگ معدن را دارد.

4- بندر گوانگجو

گوانگجو یکی از پرترددترین بنادر سرزمین اصلی چین و بندری دریایی در دلتای رود مروارید است. این بندر توسط شرکت گروه بندر گوانگجو اداره می‌شود و بزرگترین بندر جنوبی در چین است که با بیش از 80 کشور و 300 بندر در حال مراودت تجاری است. یکی از ویژگی‌های بارز بندر گوانگجو این است که ارتباط خوبی با خطوط ریلی، آبی، هوایی و جاده‌ای دارد. کالاها و اقلام مبادله‌شده در این بندر معمولاً عبارتند از: کالاهای صنعتی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات، روغن، کود، سنگ آهن، مواد معدنی و قطعات خودرو.

 

5- بندر هنگ‌کنگ

هنگ کنگ یک بندر شلوغ و بزرگ دریایی در آبهای عمیق است که در بندر ویکتوریا در جنوب چین واقع شده است. هنگ‌کنگ قطب مالی و تجاری مشهوری است. این منطقه مستقل، سالانه پذیرای نزدیک به 0.5 میلیون کشتی ، بیش از 250 میلیون تن بار و بیش از 25 میلیون مسافر است. 9 ترمینال، ارائه‌دهنده 18 اسکله برای شناورهای ورودی به این جزیره هستند.

6- بندر چینگدائو

چینگدائو واقع در دریای زرد ، از نظر میزان ترافیک در رتبه 8 جهانی قرار دارد و بندر اصلی دریای شرقی چین است. چینگدائو بخش عمده‌ای از کشتی ها را از شرق چین سرویس می‌دهد و عمدتاً به کشورهایی در منطقه اقیانوس آرام مانند ژاپن، کرة جنوبی، آمریکا و روسیه راه دارد. بندر چینگدائو به 4 منطقه تقسیم شده است که به عنوان بندرهای خودمختار عمل می کنند. این بندر عمدتاً در زمینه کانتینر، محموله و سنگ آهن فعالیت دارد.

7- بندر تیانجین

بزرگترین بندر منطقة شمالی چین تیانجین که به بندر تنگگو معروف است، بزرگترین بندر مصنوعی در چین به‌شمار می‌رود و مسیر اصلی دریایی به پایتخت است. این بندر دارای بیش از 200 اسکله برای کشتی در هر اندازه‌ای است. تیانجین از نظر میزان حمل بار (بر اساس میزان تناژ) در رتبه 4 جهانی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

8- بندر دالیان

این بندر پوشش‌دهندة بارهای کشورهای حاشیة اقیانوس آرام و شرق آسیا است. ترمینال این بندر 7 اسکله دارد. بندر دالیان ارتباط خوبی با خطوط ریلی و جاده‌ای دارد.

9- بندر شیامن

شیامن در امتداد رودخانة هِیلونگ‌جیانگ قرار دارد. این بندر در 12 منطقه مختلف با 74 اسکله مشترک کار می‌کند. از این تعداد ، 9 ترمینال مخصوص حمل و نقل کانتینر است، در حالی که بقیه برای بار است. ویژگی بارز این بندر، ارتباط خوب با خطوط هوایی است.

10- بندر یینگکو

با اینکه بندر یینگکو یکی از کوچکترین بنادر چین است، ولی با داشتن 27 اسکله در زمینة مبادلة ذغال سنگ، فولاد، غلات و خودرو، فعالیت‌های قابل توجهی انجام می‌دهد.

تحریریه تجارت ایران و چین آمادگی دارد در زمینه نحوه ورود به بازار چین و تجارت با شرکت‌های چینی به تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی مشاوره ارایه دهد. تجارت ایران و چین تیمی متشکل از مشاوران ایرانی و چینی است که بیش از یک دهه سابقه تجارت بین دو کشور را در کارنامه خود دارند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *