چین جای آمریکا را در خاورمیانه خواهد گرفت؟

با خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه، این پرسش مطرح می‌شود که آیا چین جای آمریکا را در این منطقه خواهد گرفت؟

به گزارش تجارت ایران و چین، چین با پیشرفت در اقتصاد به جهان ثابت کرد که حرفی برای گفتن دارد. گفتنی است از سال‌های 1990 تا 2009 واردات نفت خام در چین 10 برابر شده است که به دنبال آن توسعه اقتصادی آن را در خاورمیانه سرعت بخشید. حال با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه خاورمیانه، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که چین قصد جایگزینی آمريکا در این منطقه را دارد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط دنيای اقتصاد منتشر شده، آمده است: در سالهای ۲۰۱۹-۲۰۲۰ ، کشورهای خلیج فارس تقریباً ۴۰ درصد از واردات نفت چین را تأمین می کردند که عربستان سعودی به تنهایی تامین کننده ۱۶ درصد از آن و بزرگترین تامین کننده نفت خام چین بود. عراق، جایی که ایالات متحده میلیاردها دلار برای تغییر رژیم در آن هزینه کرده، در بین پنج تامین کننده اصلی نفت چین قرار دارد. ایران رتبه هشتم را دارد. پکن به وضوح منابع انرژی منطقه را برای توسعه مداوم چین و در نتیجه گسترش نفوذ جهانی اش بسیار مهم می داند.

بیشتر بخوانید:

آسیای شرقی، خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی خریداران واکسن چینی

کمک شش میلیون دلاری چین به میانمار

الزامات اقتصادی چین در خاورمیانه، به همراه دیپلماسی مورد نیاز برای حفظ آن، توضیح دهنده بسیاری از اقدامات اخیر این کشور در منطقه است. به عنوان مثال ، در اوایل سال ۲۰۲۱ ، پکن یک توافقنامه «همکاری استراتژیک» را با تهران منعقد کرد. این قرارداد ۲۵ ساله که [گفته می شود] شامل وعده ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری چینی در ازای فروش نفت با تخفیف زیاد و افزایش همکاری های امنیتی بود، باعث نگرانی واشینگتن شد. نزد بسیاری چنین تصور می شد که پکن سعی می کند تحریم های آمریکا را نادیده بگیرد تا تهران را از سیاست خارجی تهاجمی و توسعه برنامه هسته ای خود دور کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *