کرونا کارخانه های چین را کم کار کرد

در پی شیوع کرونا گرانی قطعات و مواد اولیه، چین با کاهش فعالیت کارخانه‌ها مواجه شد.

به گزارش تجارت ایران و چین، طبق اخبار منتشر شده از رویترز کارخانه‌های چین در ماه اوت با کاهش جدی فعالیت روبرو شدند. این در حالی است که فعالیت بخش خدمات این کشور نیز در پی شیوع ویروس کرونا در حال سقوط است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شده، آمده است: دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از رکود ناشی از ویروس کرونا بهبود چشمگیری را تجربه کرد اما اخیراً به دلیل موج جدید کووید-19، قیمت بالای مواد اولیه، کند شدن صادرات، اقدامات سختگیرانه دولت برای مهار جهش قیمت ملک و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، سرعت رشد اقتصاد این کشور کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت “درب کارخانه” محصولات چین در ماه ژوئیه

گرانی مواد اولیه دلیل کاهش رشد فعالیت کارخانه های چین

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS)، شاخص رسمی مدیران خرید (PMI) از 50.4 واحد در ماه ژوئیه به 50.1 واحد در ماه اوت کاهش یافت یعنی درست بالای نقطه 50 که رشد را از انقباض جدا می‌کند.

تحلیلگران نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که این رقم به 50.2 برسد.

در یادداشت اقتصاددانان موسسه نومورا Nomura آمده است: شاخص‌های مدیران خرید در ماه اوت که بدتر از حد انتظار است، نظریه ما مبنی بر کند شدن رشد اقتصادی در نیمه دوم سال را تقویت می‌کند.

این یادداشت می‌افزاید: ما پیش‌بینی می‌کنیم که پکن ترکیبی از سیاست تشدید هدفمند (محدودیت‌ها) برای چند بخش، به ویژه بخش املاک و صنایع دارای آلودگی بالا، وسیاست «تسهیل جهانی» را برای بقیه بخش‌های اقتصاد خود اتخاذ کند.

شاخص PMI تولید نشان داد که تقاضا به شدت کاهش یافته و سفارشات جدید منعقد شده و میزان سفارشات صادراتی جدید به 46.7 واحد رسید که کمترین میزان طی یک سال گذشته محسوب می‌شود. کارخانه‌ها نیز کارگران خود را با همان سرعت ماه ژوئیه از کار معلق کردند.

علاوه بر نشانه‌های کاهش شدید رشد اقتصادی، محدودیت‌های کرونایی فعالیت بخش خدمات را برای اولین بار از زمان اوج همه گیری در فوریه سال گذشته به سمت انقباض شدید سوق داد.

قیمت بالای مواد اولیه، به ویژه فلزات و تراشه‌های نیمه رسانا، سود کارخانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. سود شرکت‌های صنعتی چین در ماه ژوئیه برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، شاخص PMI ترکیبی رسمی ماه آگوست، که شامل فعالیت‌های تولیدی و خدماتی است، از 52.4 واحد در ژوئیه به 48.9 واحد کاهش یافت.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *