یوآن چین جای سلطنت دلار آمریکا را می گیرد؟

با توجه به رشد سریع اقتصادی چین، گمان‌ها بر این است که یوآن چین بتواند جای دلار آمریکا را در بازار جهانی بگیرد.

به گزارش تجارت‌ ایران و چین، چین توانست حتی با وجود شیوع کرونا روند افزایشی اقتصاد خود را تسریع ببخشد. با این حال تحلیل‌گران اقتصادی بر این باورند که یوآن چین می‌تواند جای دلار آمریکا بنشیند. اداره تجارت ارز خارجی چین روز جمعه 12 شهریور ماه 1400 خبر داده است که نرخ برابری یوآن ( پول ملی چین) با 17 پیپ ( واحد اندازه‌گیری برای بیان تغییر در ارزش بین دو ارز) افزایش به  ۶.۴۵۷۷ در برابر دلار آمریکا رسیده است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط ایرنا و به نقل از شینهوا منتشر شده، آمده است: یوان در بازار ارز خارجی چین، ‌مجاز به افزایش و یا کاهش ۲ درصدی در مقایسه با نرخ برابری مرکزی در هر روز معاملاتی است.

نرخ برابری مرکزی یوان در برابر دلار آمریکا بر اساس میانگین وزنی قیمت‌های ارائه شده توسط بازار گردانان قبل از افتتاح بازار بین بانکی در هر روز کاری است.

بیشتر بخوانید:

ثبت رکورد جدید یوآن چین در مبادلات بین‌ المللی

چین میزبان دو عرضه اولیه 100 میلیارد یوآنی

رشد مداوم نرخ یوان توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرده است؛ یوان در مواجهه با سیاست پولی بی‌نهایت بی قاعده فدرال رزرو آمریکا، با فشارهای کوتاه و بلند مدت مواجه است.

افزایش ارزش ارز یوان با تضعیف شاخص دلار آمریکا به دلیل بلاتکلیفی‌های موجود در اقتصاد آمریکا و اشتغال‌زایی ضعیف و افزایش ریسک‌های تورمی در این کشور مرتبط است.

از یک طرف، رونق صادرات چین فضای هر چه بیشتری را برای مقاومت افزایش نرخ ارز یوان چین فراهم می‌آورد و از طرف دیگر، در حالی که بهای کالاهای بین‌المللی به سرعت در حال افزایش است، افزایش چشمگیر هزینه صنعت تولید چین و قرار گرفتن این صنعت تحت فشار تورم وارداتی، باعث می‌شود که افزایش مناسب ارزش ارز یوان به نفع کاهش خطر تورم وارداتی در این کشور باشد.

با این اوصاف، افزایش نرخ ارز یوان اساسا توسط بازار تعیین می شود و تا حدی منعکس کننده قدرت اقتصادی چین است که رشدی طولانی مدت را حفظ خواهد کرد و بنابراین یوان به عنوان یک ارز پرقدرت و قوی باقی خواهد ماند.

با این حال، نحوه مواجهه با چالش بلند مدت و همیشگی ناشی از دلار آمریکا، توجه سیاستگذاران چینی را به سمت خود جلب کرده است؛ ترازنامه فدرال رزرو آمریکا از حدود ۷۰۰ میلیارد دلار قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی، امروزه به بیش از ۷.۶ تریلیون دلار رسیده است؛ طبق پیش بینی‌های صورت گرفته توسط «دویچه بانک»، اگر تمایل همیشگی فدرال رزرو آمریکا به پول آسان کنترل و مهار نشود، ترازنامه فدرال رزرو تا سال ۲۰۵۰ میلادی به حدود ۴۰ تریلیون دلار خواهد رسید.

تاثیر همه‌گیری کرونا باعث تسریع چاپ اسکناس توسط فدرال رزرو آمریکا شده است و همانطور که تاریخ نیز نشان می دهد، فدرال رزرو به صورت روز افزون به تسهیل کمی و درآمدزایی از کسری های مالی تکیه خواهد کرد تا اقتصاد آمریکا را نجات دهد. چنین روندی چالش بسیار عظیمی را برای سیستم مالی و اقتصاد جهان به وجود خواهد آورد چرا که آمریکا هیچ اهمیتی نمی‌دهد که دلار به عنوان یک ارز ذخیره بین‌المللی محسوب می‌شود.

به این ترتیب، چین مجبور است برای فرار از تله دلار، یک انتخاب استراتژیک داشته باشد. چین در عین تقویت مصرف و نوآوری و تعمیق اصلاحات نرخ ارز بازار محور خود، باید به شیوه‌ای فعالانه به ارتقاء بین‌المللی کردن یوان بپردازد.

یوان با وجود سیاست‌های مخرب تجاری آمریکا، به طور روز افزون در تجارت چین با همسایگان و شرکای تجاری‌اش محبوب شده است که این روند پتانسیل ارز یوان در تبدیل شدن به یک ارز بین‌المللی را به تصویر می‌کشد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *