آغاز مراحل عضویت ایران در سازمان شانگهای در اجلاس تاجیکستان

طبق اعلام یک منبع آگاه مراحل اولیه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز می‌شود.

به گزارش تجارت ایران و چین، روزنامه روسی کامرسانت امروز 18 شهریور 1400 از سمت یک منبع آگاه بدون اشاره به نام و سمت آن نوشت مراحل اولیه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس دوشنبه  پایتخت تاجیکستان اعلام می‌شود. سازمان همکاری شانگهای یک سازمان میان‌دولتی است که برای همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی شکل گرفت. زمان تاسیس این سازمان به سال 2001 برمی‌گردد که توسط چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

نقش سازمان همکاری شانگهای در رشد اقتصادی تاجیکستان

ایران نهمین عضو دائم پیمان شانگهای می شود

در گزارشی که توسط ایرنا منتشر شده، آمده است: نشست سالیانه شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است روزهای ۱۶ و ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ و ۲۶ شهریورماه سال جاری در پایتخت تاجیکستان برگزار شود.

روزنامه روسی نوشت: بزودی تعداد اعضای سازمان همکاری شانگهای به ۹ عضو می‌رسد و در اجلاس دوشنبه، سران کشورها باید آغاز پذیرفتن ایران در این سازمان را اعلام کنند.

در گزارش گفته شد که فرآیند عضویت ایران در سازمان شانگهای مدتی طول خواهد کشید.

سرگئی لاوروف و حسین امیر عبداللهیان وزیران خارجه روسیه و جمهوری اسلامی ایران روز ۵ شهریور ماه در گفت‌وگویی تلفنی، ازجمله درباره عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای تبادل نظر کردند.

لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران پیشتر به ریانووستی گفته بود که مسکو از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند زیرا که مواضع ایران و روسیه نزدیک است و در برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مطابقت می‌کند.

سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان به تازگی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در «دوشنبه» پایتخت این کشور گفت: تاجیکستان از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری «اینترفکس» تاجیکستان، مهرالدین گفت: “تاجیکستان آماده است تا با توافق کشورهای عضو، از تصمیم ایران برای عضویت در این سازمان حمایت کند.

به گفته وی، روند عضویت کشورها در این سازمان زمان‌بر است.

وی تصریح کرد: یک نظم و روال خاصی برای پذیرش اعضای جدید در این سازمان وجود دارد که چند سال به طول می‌انجامد. به عنوان مثال، اگر روند پذیرش هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای را بخاطر بیاوریم، این درخواست در سال ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار گرفت و حدود ۳ سال بعد در مورد عضویت آنها تصمیم گیری شد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی اخیرا گفته بود که موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از گفت و گو با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد: موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

بنابر اخبار رسیده به «نورنیوز»؛ با دعوت رسمی تاجیکستان بعنوان رئیس دوره‌ای این سازمان از ایران برای حضور در این نشست، آیت‌الله رئیسی در این نشست حضور خواهد یافت.

ایران که از سال ۲۰۰۵ تاکنون به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارد، این بار با درخواست رسمی روسیه به عنوان عضو دائم پذیرفته خواهد شد.

عضویت دائم ایران در این سازمان با توجه به همکاری‌های گسترده اعضاء آن در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی، پولی-بانکی، انرژی و فرهنگی قطعا فضای مناسب‌تری را برای تعاملات بین‌المللی کشورمان فراهم خواهد آورد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *