شوک به سه شرکت توزیع قطعه خودرو در چین

در حالی که کمبود تراشه و گرانی مواد اولیه به معضلی جدی برای تولیدکنندگان خودرو در چین تبدیل شده است، دولت این کشور سه شرکت توزیع قطعات الکترونیکی خودرو را جریمه کرده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، در چند ماه اخیر جهان با کمبود تراشه و گرانی مواد اولیه مواجه است. دولت چین برای حمایت از تولیدکنندگان خودرو نظارت خود را بر این بازار نسبت به قبل بیشتر کرده است که طی آن در تازه‌ترین اخبار منتشر شده، سه شرکت توزیع قطعات الکترونیکی خودرو را به دلیل بالابردن قیمت به 2.5 میلیون یوآن جریمه کرده است.

برای دسترسی سریع به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده، آمده است: کمبود این قطعات باعث سوءاستفاده این شرکت‌ها شده و هزینه تولید خودرو در چین را بالا برده بود. تحقیقات در این زمینه در ماه آگوست کلید خورد و نشان داد که این شرکت‌های توزیع‌کننده قیمت محصولات خود را 40 برابر کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

چین در تولید تراشه خود کفا می شود؟

کمبود تراشه علت کاهش فروش خودرو در چین

در بیانیه سازمان نظارت بر بازار چین آمده است که این سازمان توجه ویژه‌ای را به قیمت تراشه‌های الکترونیکی خواهد داشت و نظارت بر قیمت قطعات و مقابله با اقدامات غیرقانونی نظیر احتکار و افزایش قیمت را تشدید خواهد کرد تا از این طریق بتواند نظم در بازار را حفظ کند.

در یک بازار با عرضه و تقاضای متعادل پخش‌کنندگان قطعات یدکی تنها 7 تا 10 درصد می‌توانند روی قیمت‌ها بکشند، اما شیوع ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از شرکت‌ها به سوی انبار کردن سنگین این قطعات رفته و نظم عرضه و تقاضا را بهم بزنند و نهایتا شاهد رشد قیمت این قطعات در بازار جهانی باشیم.

به طور کلی نبود قطعات الکترونیکی خودرو بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین المللی را تحت تاثیر قرار داده و از سه ماهه دوم سال 2020 بازار را درگیر خود کرده است.

یک سوم شرکت‌های خودروسازی جهان چینی هستند و دولت این کشور به دنبال آن است تا با افزایش نظارت بر بازار فشار را از این شرکت‌ها کم کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *