افت صادرات ایران به چین در نیمه نخست سال 2021

در نیمه نخست سال جاری روند صادرات ایران به چین کاهشی بوده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، طبق گفته‌ی مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در نیمه نخست امسال حجم صادرات کشورمان به چین افت کرده است. وی دلیل بالا بودن حجم صادرات در سه ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل را قفل بودن تجارت خارجی در ماه‌های ابتدایی سال 99 دانست.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین منتشر شده، آمده است: مجیدرضا حریری درباره وضعیت صادرات ایران به چین در نیمه نخست امسال توضیح داد: صادرات نفتی ایران به چین در شش ماهه نخست امسال به دلیل وجود اختلالاتی در روند فروش نفت افت کرده و صادرات غیرنفتی هم رشدی نکرده و حتی در برخی اقلام کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

چین اولین شریک صادراتی ایران در مرداد ماه شد

شناسایی دو مورد جنون گاوی علت توقف صادرات گوشت برزیلی به چین

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: سال گذشته باتوجه به اینکه کرونا پدیده جدیدی بود، صادرات غیر نفتی به شدت کاهش یافت و به حدود ۳۰میلیارد دلار رسید، اما تا پایان امسال باتوجه به عادی شدن این شرایط برای تجار داخلی و خارجی، انتظار می‌رود حجم صادرات اندکی افزایش یابد.

حریری با اشاره به افزایش حجم تجارت خارجی امسال در آمار منتشر شده از سوی گمرک بیان کرد: در سه ماهه اول پارسال صادرات به دلیل شیوع کرونا تقریبا قفل شده بود اما امسال با کنار آمدن تجار با شرایط کرونایی، تجارت از سرگرفته شده که به همین دلیل شاهد افزایش چشمگیر حجم صادرات ماهانه در آمار رسمی گمرک هستیم اما این تغییر مسلما به معنای رشد صادرات امسال نیست.

رییس اتاق ایران و چین به کاهش مجموع حجم تجارت خارجی کشور طی ۱۰سال اخیر اشاره کرد و گفت: قبل از اعمال تحریم‌های همه جانبه یعنی اوایل دهه۹۰، حجم واردات رسمی ۶۸میلیارد دلار و میزان واردات به صورت قاچاق ۲۵میلیارد دلار بود؛ از طرفی بالغ بر ۴۰میلیارد دلار هم صادرات غیرنفتی و حدود ۶۰میلیارد دلار صادرات نفتی داشتیم.

او افزود: بنابراین سهم ایران در تجارت جهانی تقریبا ۲۰۰میلیارد دلار بوده که تا کنون این رقم روند نزولی داشته و تا سال۹۹ مجموع تجارت خارجی ایران به حدود ۷۰میلیارد دلار رسیده که این آمار نشان می‌دهد سهم ایران از کیک تجارت جهانی تقریبا ۶۰درصد کاهش یافته است؛ حالا تا زمانی که توانایی افزایش سهم خود در تجارت جهانی را نداشته باشیم، افزایش چند درصدی واردات یا صادرات طی یکسال و یا مثبت و منفی بودن تراز تجاری چندان اهمیتی ندارد.

حریری در ادامه به روند بازگشت ارز حاصل از صادرات هم اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر مشکل برخی صادرکنندگان عدم امکان بازگشت ارز نبوده بلکه مسئله اصلی محل فروش این ارز است؛ یعنی اگر اعلام کنند فروش ارز صادرات در بازار آزاد امکان‌پذیر شده به نظر نمی‌رسد این افراد باز هم از عدم بازگشت ارز صحبت کنند چرا که تجار ما سالهاست به دلیل شرایط تحریمی از سیستم‌های بانکی محروم هستند و این مشکل جدیدی بر سر راه بازگشت ارز حاصل از صادرات نیست

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *