انگلیس آمریکا و چین نگران قدرت چین در اقیانوس آرام و هند

سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا نگران به قدرت رسیدن چین در اقیانوس آرام و هند هستند، در همین راستا عهدنامه‌ مشترکی برای جلوگیری از پیشرفت چین در این منطقه امضا کردند.

به گزارش تجارت ایران و چین، طبق اخباری که از  بی بی سی منتشر شد آمریکا انگلیس و استرالیا عهدنامه ویژه و مشترک فناوری پیشرفته دفاعی امضا کرده‌اند. این تصمیم در پی به قدرت رسیدن چین در منطقه اقیانوس آرام و هند گرفته شد. بر این اساس استرالیا این امکان را دارد برای اولین بار زیردریایی با نیروی محرک هسته‌ای بسازد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط ایسنا منتشر شده، آمده است: در واکنش به پیمان آکوس (AUKUS) لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن تاکید کرد که کشورش با تشکیل هر بلوک انحصاری که ممکن است به منافع طرف سوم آسیب برساند، مخالف است. سفارت چین در واشنگتن گفته است که کشورها باید “ذهنیت جنگ سرد و تعصبات عقیدتی را کنار بگذارند.”

سخنگوی سفارت چین تاکید کرد: این کشورها نباید بلوکهای انحصاری برای هدف قرار دادن یا آسیب رساندن به منافع طرف‌های سوم تشکیل دهند. آنها همچنین باید ذهنیت جنگ سرد و تعصبات ایدئولوژیک خودشان را کنار بگذارند. کشورها باید کارهای بیشتری انجام دهند که برای همبستگی و همکاری بین کشورها مفید است، از جمله برای ثبات منطقه‌ای.

این پیمان به نام “آکوس” همچنین شامل همکاری در زمینه هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی و سایبری خواهد بود. این سه کشور نگران رشد قدرت و حضور نظامی چین در منطقه اقیانوس هند و آرام هستند.

در نتیجه این توافق، استرالیا معامله‌ای برای ساختن زیر دریایی‌هایی را که فرانسه طراحی کرده است، کنار می‌گذارد. فرانسه در سال ۲۰۱۶ برنده یک قرارداد ۵۰ میلیارد دلاری (دلار استرالیا) برای ساخت ۱۲ زیردریایی برای نیروی دریایی استرالیا شده بود که بزرگترین قرارداد دفاعی استرالیا بود.

بیشتر بخوانید:

حضور ایران در نمایشگاه بین المللی تجارت خدمات ۲۰۲۱ چین

حضور چین در غرب آسیا جدی تر می شود؟

با این حال این پروژه با تاخیر مواجه بود، عمدتا به این دلیل که کانبرا شرط گذاشته بود بسیاری از قطعات از منابع استرالیایی تامین شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی از شراکت امنیتی تازه میان خود خبر دادند.

در بیانیه آنها آمده است: “در اولین ابتکار تحت آکوس… ما به این هدف مشترک متعهدیم که از خواست استرالیا برای تجهیز نیروی دریایی‌اش به زیر دریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای حمایت کنیم.”

این بیانیه می‌افزاید: “این توانایی مشوق ثبات در منطقه هند-آرام خواهد بود و در حمایت از ارزش‌ها و منافع مشترک ما به کار گرفته خواهد شد.”استرالیا در قلب منطقه هند-آرام قرار دارد.

رهبران سه کشور گفتند که هدف آنها راه‌اندازی این توانایی برای استرالیا “در اولین زمان ممکن است” و افزودند: “استرالیا همچنان به برآورده کردن تمامی تعهداتش به عنوان یک کشور غیراتمی پایبند است.” آنها گفتند که این پیمان دفاعی همچنین بر توانایی‌های سایبری، هوش مصنوعی و “سایر قابلیت‌های زیردریایی” متمرکز است.

بوریس جانسون گفت که سه کشور متحدان طبیعی یکدیگرند و این ائتلاف “بیش از هر زمان ما را به هم نزدیک خواهد کرد.” او گفت: “این شراکت بیش از پیش برای دفاع از منافع ما و … حفاظت از مردم ما حیاتی خواهد بود.”

ناو هواپیمابر اچ ام اس کویین الیزابت در هفته‌های اخیر در منطقه هند-آرام مستقر شده که در کنار پرسنل و تجهیزات نظامی آمریکاست.

بیانیه مشترک سه کشور می‌گوید که منطقه هند-آرام می‌تواند محل درگیری‌های بالقوه از جمله درگیری بر سر دعواهای حل نشده سرزمینی، تهدیدهای تروریستی و مشکل جرایم سازمان‌یافته باشد. آنها تاکید کردند: “این منطقه در خط مقدم چالش‌های تازه امنیتی، از جمله فضای سایبری، قرار دارد.”

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *