کاهش 99 درصدی صادرات نفتی ایران به چین

صادرات نفت ایران به چین در هفت ماه نخست سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 99 درصد کاهش داشته است.

به گزارش تجارت ایران و چین، در حالی که عربستان در نه ماه پیاپی سال 2021 بزرگترین صادرکننده نفت به چین بوده، ایران در هفت ماه نخست سال جاری با کاهش  99 درصدی صادرات نفت به چین مواجه شد. تحریم‌های آمریکا یکی از دلایل این افت شدید است. این در حالی است که چین همواره یکی از مشتریان اصلی نفت ایران بود.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط اتاق تهران منتشر شده، آمده است: براساس این گزارش، عربستان، عمان، عراق، امارات و کویت توانستند به‌صورت مشترک حذف نفت ایران برای چین را جبران کنند. عربستان با ۲۲ میلیارد دلار در این مدت، دو هزار برابر ایران از فروش نفت به چین درآمد کسب کرده است.

بیشتر بخوانید:

بنا بر آمار اتاق بازرگانی تهران، میزان صادرات نفت ایران به چین در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ میلیون دلار بوده است. آن هم در حالی که چین تا پیش از این یکی از اصلی‌ترین مشتریان نفت ایران بوده است. البته باید در نظر داشت که صادرات نفت ایران به چین در این مدت همواره وجود داشته و در آمارهای رسمی به ثبت نرسیده است.

در عین حال، تجارت محصولات غیرنفتی ایران با چین رشد ۵۹درصدی را تجربه کرده است که ناشی از افزایش صادرات غیرنفتی به چین در این مدت و کاهش واردات ایران از چین بوده است.

این آمار زنگ هشداری است برای ایران، زیرا نشان می‌دهد که چین به‌عنوان یک اقتصاد مطرح جهانی باوجودی‌که شریک تجاری اول ایران محسوب می‌شود، تلاش دارد وابستگی خود به نفت ایران را به حداقل رساند تا در صورت عدم تحقق احیای برجام، سناریوی به حاشیه راندن روابط اقتصادی ایران و چین را دنبال کند.

اخیرا مرکز آمار اتاق ایران در گزارشی، روابط اقتصادی ایران و چین را در سایه سه سناریوی برجامی مورد بررسی و تحلیل قرار داده بود.

روابط ایران و چین، سال‌ها بر محور «انرژی» و صادرات نفت بود و در سال‌های تحریم این اهرم از ایران گرفته شد و در مقابل، آثار جدی تحریم، زیان مضاعفی را برای ایران به بار آورد.

اتاق ایران در پژوهشی به روابط ایران و چین ذیل دیپلماسی اقتصادی پرداخته و این موضوع را یادآور می‌شود که جایگاه ایران برای چین دیگر مانند قبل نیست و اگر ایران دوباره به برجام بازنگردد، احتمالا چین روابط دست پایینی که با کره شمالی دارد را برای ایران نیز تکرار خواهد کرد.

در واقع چین تعامل گزینشی با کره شمالی را به تجارت با حاشیه اقتصاد خود محدود کرده است و احتمال می‌رود که در صورت شکست مذاکرات برای احیای برجام، جایگاه ایران برای چین، همچون کره شمالی باشد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *