زنگ خطر کمبود انرژی در چین و آسیا به صدا درآمد

در حالی که زغال‌سنگ به عنوان سوخت فسیلی مخرب برای محیط‌زیست شناخته شد، اروپا و به تازگی چین و قاره آسیا با کمبود این انرژی برای تامین سوخت کارخانه‌ها و نیروگاه‌های خود مواجه شدند.

به گزارش تجارت ایران و چین، جهان با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کند. سوخت زغال‌سنگ نیز به دلیل کمبود آن قیمتش روند صعودی پیدا کرد. این موضوع برای چین با این اقتصاد گسترده‌ای که دارد به مشکلی جدی تبدیل شد. زنگ خطر کمبود انرژی و زغال‌سنگ در آسیا به عنوان بزرگترین خریدار گاز و زغال‌سنگ و چین به صدا درآمد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط تسنیم منتشر شده، آمده است: شاید تا حدی شگفت‌آور باشد که مشکل بزرگ چین گاز طبیعی نیست. شبکه خبری بلومبرگ اخیراً به نقل از یک رسانه دولتی چین گزارش داد که مشکل بزرگ چین زغال سنگ است که سوخت اکثر نیروگاه‌های این کشور را تأمین می‌کند.

بر اساس این گزارش، اپراتورهای نیروگاه‌های چین به سختی می‌توانند زغال سنگ خریداری کنند تا بتوانند تاسیسات خود را فعال نگه دارند، که این امر احتمال کاهش انرژی در زمستان را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

ذخایر انرژی به دلیل افزایش قیمت زغال سنگ در سال جاری کم شده است و برخی از نیروگاه‌ها برای صرفه جویی در هزینه‌ها مجبور شده‌اند دیگ‌های بخار خود را خاموش کنند.

به نظر می‌رسد درست مانند بحران گاز در اروپا، این بحران نیز سال‌ها در حال شکل گیری بود. بحران انرژی در اروپا نباید مقامات این کشورها را غافلگیر کرده باشد چرا که تغییر قاطع سیاست‌های این قاره و دور شدن از سوخت‌های فسیلی و در نتیجه‌عدم سرمایه‌گذاری در تولید داخلی گاز باعث شده است تا این قاره برای تامین امنیت انرژی خود تقریباً به طور کامل وابسته به واردات باشد.

هند نیز مانند چین قربانی سرمایه‌گذاری ناقص در بخش زغال‌سنگ می‌شود. زغال سنگ که آلوده‌ترین سوخت فسیلی و هدف بسیاری از فعالیت‌های محیط زیستی برای تحول در بخش انرژی است، مورد پسند سرمایه‌گذاران قرار نگرفته است تا آنجا که آن‌ها به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر هستند و این امر موجب افزایش قیمت زغال سنگ در سال جاری میلادی و ایجاد یک شوک بزرگ شده است.

همانطور که نیکی آسیا اوایل ماه جاری میلادی گزارش داد، زغال سنگ معیار در تاریخ 10 سپتامبر 177.50 دلار در هر تن معامله شد. این رقم افزایش بیش از دو برابری را نسبت به ابتدای سال و حتی بیشتر از دوبرابر نسبت به قیمت 50 دلار در تن طی سال قبل را نشان می‌دهد.

در واقع یک معضل بزرگ وجود دارد و آن ایجاد تعادل بین تحول سبز (عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی) و امنیت انرژی است. افزایش قیمت زغال سنگ و گاز ثابت می‌کند که تحول در بخش انرژی نه روان خواهد بود و نه آسان و قاطعیت دولت‌ها در اهداف خود برای رساندن آلایندگی‌های کربنی به صفر خالص به اندازه کافی برای تحقق آن اهداف موثر نخواهد بود. اما اکنون پیامدهای سریع بحران انرژی در چین وجود دارد. و این پیامدها به دیگر کشورهای جهان نیز سرایت خواهد کرد.

در انگلستان، صنایع مختلف در حال حاضر مشکلات ناشی از افزایش قیمت گاز و برق را احساس می‌کنند. از احتمال وقوع خاموشی نیز در این کشور صحبت می‌شود، اگرچه وزیر انرژی انگلیس به مردم اطمینان داده است که این اتفاق نمی‌افتد.

اما اگر صنایع با مشکل روبرو شوند، این امر برای نرخ تورم و رشد اقتصادی خوب نیست. و چین، در حالی که اقتصاد بسیار متمرکز‌تری نسبت به انگلستان دارد، اما از نظر بنیادی تفاوت چندانی ندارد. اگر قیمت برق افزایش یابد، قیمت هر چیز دیگری افزایش می‌یابد و این به رشد اقتصادی آسیب می‌زند.

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *