اختلاف در آمار صادرات نفت ایران به چین

چندی پیش اخباری مبنی بر کاهش 99 درصدی صادرات نفتی ایران به چین در نیمه نخست سال جاری منتشر شد.

به گزارش تجارت ایران و چین، برخی از رسانه‌ها از کاهش 99 درصدی صادرات نفت ایران به چین در نیمه نخست سال 2021 خبر داده‌اند. این در حالی است که آمار دیگری مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران به چین منتشر شد. اکنون این سوال  مطرح می‌شود که آیا چین واردات نفت از ایران را متوقف کرده است؟ از سوی دیگر این اختلاف آمارها موجب سردرگمی شده است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط تحریریه منتشر شده، آمده است: در هیاهوی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای که با حمایت شدید چین انجام شد، به یک باره شاهد انتشار خبری از اتاق بازرگانی تهران بودیم که ادعا می کرد، در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ صادرات نفت ایران به چین روزانه 1000 بشکه بوده است.

این آمار عجیب بدون ذکر منبع مشخص و معتبر درحالی مطرح شد که طبق گزارش‌های رسمی موسسات معتبر بین المللی؛ صادرات نفت ایران به چین نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

بیشتر بخوانید:

آمار رسمی اوپک نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در نیمه اول ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته با روزانه ۳۵۰ هزار بشکه افزایش در بازه ۵۵۰ تا ۸۵۰ هزار بشکه قرار دارد. درحالیکه ایران همه نفت خود را به طور رسمی نمی فروشد.

رسانه‌ها نوشتند که شرکت کپلر صادرات نفت ایران به چین را در این بازه زمانی ۶۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد. آمار تانکر تریکرز نیز نشان می‌دهد، در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ ایران روزانه به طور متوسط یک میلیون بشکه نفت به چین ارسال کرده است که نشان می‌دهد این رقم حتی ۳۰ درصد بیشتر از خرید نفت چین از ایران در دوران قبل از تحریم‌ها بوده و حتی در ماه‌هایی از سال جاری میلادی، این رقم به ۱.۵ میلیون بشکه نیز رسیده ‌است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *