خط و نشان کشیدن جنگنده های چین برای تایوان

تایوان به عنوان سرزمینی در تمامیت ارضی چین، مدتی است که با اقداماتی سعی بر جدایی‌طلبی دارد. در این بین چین ساکت نماند و با جنگنده‌هایش برای تایوان خط و نشان می‌کشد.

به گزارش تجارت ایران و چین، چند روزی از حضور جنگنده‌های چین بر آسمان تایوان می‌گذرد. وزیر دفاع تایوان در این باره گفت: از روز شنبه 10 مهر 1400 حدود 20 فروند جنگنده چینی در آسمان کشورش مشاهده شدند. گفتنی است روز جمعه نیز 38 جنگنده چینی در حربم هوایی تایوان به پرواز درآمدند تا باردیگر به این کشور یادآور شوند که پکن حق حاکمیت بر این جزیره را دارد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

در گزارشی که توسط خبرگزاری مهر و به نقل از رویترز منتشر شده، آمده است:  این اقدام پکن در روز ملی چین را می توان نشانه عزم این کشور در حراست از تمامیت ارضی خود و تاکید دوباره بر اصل چین واحد تلقی کرد.

این اقدامات بعد از آن انجام می‌گیرد که اخیراً «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان مدعی شده بود که این جزیره مستقل از پکن است.

چهارشنبه هفته گذشته نیز، یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی در ادامه تلاش واشنگتن برای تحریک جریان‌های جدایی طلب تایوان به مطالبه استقلال از چین، مدعی شد که ایالات متحده به افزایش مشارکت تایوان در عرصه بین‌المللی متعهد است.

«جرمی کورن فورث» معاون سفارت مجازی آمریکا در تایوان، طی نشستی غیر حضوری که در آن معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل و همچنین وزیر خارجه تایوان مشارکت داشتند؛ این ادعا را مطرح کرد.

این در حالی است که تایوان به عنوان بخشی از تمامیت ارضی چین، حق این را که به طور مستقل داوطلب مشارکت در نهادهای بین‌المللی چون سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی شود؛ ندارد. اما کورن فورث مدعی است که تایوان با اتکا به فناوری قوی خود می‌تواند به حل چالش‌های جهانی کمک کند.

واشنگتن در ظاهر هیچ گونه رابطه دیپلماتیکی با تایوان ندارد اما به اسم حمایت از حق خودمختاری این جزیره، به تایپه سلاح می‌فروشد و مقامات تایوان را به بیان مطالباتی وادار می‌کند که رنگ و بوی جدایی‌طلبی دارند.

چین پیشتر هشدار داده بود که هرگونه جدایی طلبی تایوان نتیجه‌ای جز جنگ نخواهد داشت.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *