بلاتکلیفی فعالان تجاری آمریکا در پی مذاکره با چین

فعالان صنایع و شرکت‌های تجاری در آمریکا از بلاتکلیفی خود در خصوص تعویق مذاکرات کشورشان با چین ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش تجارت ایران و چین، با روی کارآمدن دولت جدید آمریکا، کماکان سیاست پیش‌روی بایدن در خصوص فعالیت شرکت‌های تجاری و رابطه با پکن شفاف نیست. از همین رو صنایع و کارشناسان ایالات متحده آمریکا از بدقولی مقامات کشورشان ابراز نگرانی کردند. رویترز نوشت: کاترین تای به قول خود در خصوص زمان‌بندی مذاکرات تجاری با چین عمل نکرد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید:

در گزارشی که توسط دنيای اقتصاد منتشر شده، آمده است: تای که برنامه خود را روز دوشنبه اعلام کرد، قول داد که گفت‌وگوها را با مقامات چینی درباره عدم‌ رعایت شرایط توافق تجاری فاز یک دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و زنده کردن پروسه‌ای برای اعطای استثنائات تعرفه‌ای بر واردات از چین، ادامه دهد.

بر اساس این خبر، تای در زمان گفت‌وگو با همتای چینی خود، لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین، بحث در مورد تعرفه‌های بحث‌برانگیز بر صدها ‌میلیارد دلار از کالاهای چینی را کنار گذاشته است.

او نگرانی‌های آمریکا درباره یارانه‌های صنعتی چین را مطرح کرد ولی از برنامه‌های دقیق آمریکا برای مقابله با سیاست‌های پکن که آمریکا معتقد است تجارت آزاد را تضعیف می‌کند، صحبتی به میان نیاورده است.

بیشتر بخوانید:

تای که قبلا قول داده بود سیاست تجاری آمریکا حول محور کارگران متمرکز خواهد بود، حالا می‌گوید: اینکه بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد به فرآیند پیش روی مذاکرات بستگی دارد. نماینده تجاری آمریکا در این گفت‌وگو در انتقادش از دولت چین بسیار سخت برخورد کرده و دولت کمونیست چین را متهم به شکل‌دهی به اقتصاد بر اساس خواسته‌های دولت و ضربه زدن به منافع کارگران آمریکایی و سراسر جهان، کرده است.

با این وجود، سخنرانی تای در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی توانست حمایت قانون‌گذاران دموکرات، اتحادیه‌ها و همچنین مقام تجاری سابق در دولت ترامپ را جلب کند.

صنایعی که بیش از سه سال است از تعرفه‌های ایالات متحده بر واردات چین رنج می‌برند، امیدوار بودند جزئیاتی درباره اینکه چه محصولاتی شامل حذف تعرفه خواهند شد، اعلام شود. در عوض اما سخنرانی روز دوشنبه و صحبت‌های تای، این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است اقدامات تعرفه‌ای بیشتری نیز انجام شود.

شورای بازرگانی آمریکا و چین به دنبال این گفت‌وگوها اعلام کرد که با توجه به مشخص نشدن نقشه راه این هراس وجود دارد که تعرفه‌ها ماندگار شوند. شورای ملی تجارت خارجی نیز تقاضا کرده روندی جدی برای حذف تعرفه‌ها با هدف کمک به شرکت‌های آسیب دیده از جنگ تجاری در پیش گرفته شود.

تای اعلام کرد که از برنامه‌های ترامپ برای مذاکرات رسمی جداگانه «فاز۲» با پکن درباره مسائل ساختاری چون یارانه‌های بالای چین بر شرکت‌های دولتی خودداری می‌کند و علت آن را عدم‌تمایل برای استفاده از برچسب‌های ترامپ اعلام کرد.

به گفته او، نحوه شکل‌گیری این گفت‌وگوها تا حدی به این وابسته است که تا چه اندازه با چین پیش خواهند رفت و تا چه اندازه باید اقداماتی را برای دفاع از منافع خود انجام دهیم.

ایالات متحده آمریکا برای بیش از یک دهه تا سال ۲۰۱۷ گفت‌وگوهای منظم و در سطح بالای اقتصادی را با چین دنبال کرد، که تغییرات اندکی در سیاست‌های پکن ایجاد کرده است. توافق تجاری فاز اول دولت ترامپ به عنوان موفقیتی بزرگ اعلام شد ولی پکن از تعهدات خود برای خرید کالاهای آمریکایی بسیار عقب است.

نیویورک‌تایمز نیز صحبت‌‌‌های مقامات بلندپایه دولت آمریکا مبنی بر اینکه «جو بایدن» به سرعت تعرفه‌ها بر کالاهای چینی را حذف نخواهد کرد و پکن را مسوول تعهدات تجاری‌اش که در دوره ترامپ با آنها موافقت کرده می‌داند، قوی‌ترین سیگنال دولت بایدن مبنی بر ادامه رویکرد اقتصادی جنگی آمریکا در قبال چین، معرفی کرده است.

صحبت‌های روز دوشنبه تای و دیگر مقامات دولتی یکی از اولین نشانه‌ها از نحوه برخورد دولت بایدن با تهدید امنیتی و اقتصادی از سوی چین محسوب می‌شود.

در حقیقت آنها مشخص کردند در حالی که بایدن ممکن است از رویکرد تند دولت انتقاد کرده باشد ولی دولت او همچنان به تلاش برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی چین با موانع تجاری و سایر اقدامات تنبیهی ادامه خواهد داد که شامل الزام چین به انجام تعهداتی است که به عنوان بخشی از توافق تجاری که در ژانویه ۲۰۲۰ با آمریکا امضا کرده است.

به علاوه فشار آوردن به چین در موضوع یارانه‌هایی که به عنوان یک اهرم رقابتی به صنایع می‌دهد اما چین عدم‌پایبندی به توافق تجاری را رد می‌کند و ادعا می‌کند که همه‌گیری کرونا شرایط خاصی را ایجاد کرده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *