کاهش شاخص اعتماد تجاری منطقه خلیج بزرگ در سه ماهه سوم

شاخص اعتماد تجاری منطقه خلیج بزرگ (GBA) در سه ماه سوم روند کاهش داشته است.

به گزارش تجارت ایران و چین، اولین افت سه ماهه شاخص اعتماد تجاری منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو استاندارد چارترد (GBAI-The GBA Business Confidence Index) از زمان اندازه گیری آن در سه ماهه دوم سال 2020 به ثبت رسید. گفتنی است احتمال بروز خطرات نزولی برای این شاخص وجود داشته باشد، اما دولت مرکزی چین اقداماتی را برای مهار این وضعیت اعمال می‌کند.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

در گزارشی که توسط کانال تلگرامی اخبار جنوب چین منتشر شده، آمده است: بر اساس نتایج نظرسنجی که روز دوشنبه منتشر شد، شاخص اعتماد تجاری GBA در سه ماهه سوم امسال از 58.7 در سه ماهه قبل به 52.7 کاهش یافت.

از آنجا که نظرسنجی GBA بین اواخر ژوئیه و اواسط سپتامبر انجام شد، مشکل بدهی Evergrande و کمبود برق تا حد زیادی در نتایج نشان داده نشده است، بنابراین Kelvin Lau Kin-hang، اقتصاددان ارشد استاندارد چارترد هنگ کنگ گفت: ” انتظار می‌رود در سه ماهه چهارم خطر کاهش این  شاخص وجود داشته باشد”.

Nicholas Kwan Ka-ming، مدیر تحقیقات شورای توسعه تجارت هنگ کنگ، گفت: انتظار می‌رود دولت مرکزی چین افزایش تولید کوتاه مدت زغال سنگ را تشویق کند در حالی که برای افزایش واردات زغال سنگ اقدام خواهد کرد تا خطر کاهش رشد اقتصادی به دلیل کمبود برق را محدود کند.

GBAI اعتماد تجاری را براساس بررسی‌های فصلی از بیش از هزار شرکت فعال در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو ارزیابی می کند. این نظرسنجی‌ها توسط شورای توسعه تجارت هنگ کنگ و با همکاری استاندارد چارترد انجام شده است.

این شاخص شامل دو شاخص اصلی تجاری است که یکی “عملکرد فعلی” را اندازه‌گیری نموده و دیگری “انتظارات” را بررسی می کند.  عدد 50 خنثی تلقی می‌شود و خوش‌بینی و بدبینی به ترتیب در نمرات بالای یا پایین 50 منعکس می‌شود.

از نظر چشم انداز سه ماهه چهارم، اکثر پاسخ دهندگان افزایش هزینه های تامین مالی، تقاضای ضعیف و مقررات سختگیرانه را بعنوان خطرات احتمالی در نظر می گیرند.

Lau افزود: “کمبود برق در سرزمین اصلی چین ممکن است بر بخش تولید تأثیر گذاشته و GBAI را در معرض خطرات نزولی قرار دهد”.

وی گفت که رشد اقتصادی در منطقه خلیج بزرگ به دلیل احیای همه گیری کند شده، اما این کاهش در مقایسه با کاهش کلی در سرزمین اصلی چین خفیف بود، زیرا شش مورد از هشت شاخص تجاری بالاتر از خط خنثی 50 است.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *