بایدن خطاب به چین: ما عقب نشینی نمی کنیم

در ادامه دخالت‌های آمریکا در رابطه با مسئله جدایی‌پذیری تایوان و حمایت از این کشور، چین بار دیگر از دولت بایدن خواست تا در امور کشورش دخالت نکند. بایدن نیز در اظهاراتی بیان کرد: ما خواهان جنگ سرد با چین نیستم، فقط می‌خواهم که چین بفهمد که ما تصمیم نداریم عقب بنشینیم و دیدگاه های‌مان را تغییر دهیم.

به گزارش تجارت ایران و چین، چندی پیش تایوان موضوع جدایی‌پذیری خود را به عنوان منطقه‌ای از چین مطرح کرد، در پی آن چندین جنگنده‌ چین بر آسمان تایوان برای چندروز به پرواز درآمدند. در این میان آمریکا نیز با مداخله در امور این دو کشور اعلام کرد: از حمایت خود از تایوان ادامه خواهد داد.

در گزارشی که توسط خبرگزاری مهر و به نقل از رویترز منتشر شده، آمده است: وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا به دفاع از تایوان خواهد پرداخت یا خیر، گفت: بله، ما برای انجام این کار متهعد هستیم.

بایدن در ادامه و با اشاره به قدرت نظامی واشنگتن، گفت: چین، روسیه و بقیه دنیا می دانند که ما قوی ترین قدرت نظامی در تاریخ جهان هستیم.

وی ادامه داد: آنچه شما باید نگران آن باشید این است که آیا آنها تصمیم دارند به فعالیت هایی بپردازند که آنها را در موقعیتی قرار دهد که ممکن است مرتکب اشتباهی جدی شوند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور آمریکا در پایان اظهارات مداخله جویانه اش افزود: من خواهان جنگی سرد با چین نیستم. فقط می خواهم که چین بفهمد که ما تصمیم نداریم عقب بنشینیم و دیدگاه هایمان را تغییر دهیم.

اظهارات فوق در حالی مطرح می شود که تایوان اخیرا و همراستا با سیاست های «ایندوپاسیفیک» آمریکا، جدایی طلبی را پیشه خود کرده است که همین مسئله باعث خشم پکن و قدرت نمایی نظامی اش در آسمان و دریای این جزیره شده است.

دولت‌های غربی و در راس آنها آمریکا در راستای سیاست یاد شده برای به چالش کشیدن قدرت چین، در حال آتش افروزی در این منطقه هستند و به ویژه نوک پیکان تفرقه افکنی خود را به سوی تایوان و هنگ کنگ که خط قرمز‌های چین محسوب می‌شوند، نشانه رفته‌اند.

«شی جینپینگ» رئیس جمهور چین اخیرا طی یک سخنرانی اعلام کرد که اتحاد کامل کشور چین محقق خواهد شد و تجزیه طلبان روسیاه خواهند شد.

پکن بر اساس سیاست چین واحد، جزیره تایوان را بخشی از قلمروی خود می داند و توسل به نیروی نظامی برای اتحاد چین و تایوان را رد نکرده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *