10 نکته مهم آداب و رسوم تجارت در چین

بی شک هنگام مواجهه با مشتری‌های چینی، تمایل زیادی به نشان دادن هیجان و احساس قدردانی‌تان دارید. اما توصیه می‌شود این نوع احساسات را در خودتان مهار کنید. حفظ خونسردی در برخورد با مشتری چینی، اصل مهمی است. بیشترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که از کلمات و عبارات محبت‌آمیز استفاده کنید. در جلسات رسمی، به هیچ عنوان هدیه برای مهمان یا میزبان چینی‌تان نبرید.

کارشناسان تجارت ایران و چین در ادامه این مطلب به ارایه نکات مهم برای ایجاد ارتباط موثر با چینی ها می پردازند که آگاهی از آنها خالی ازلطف نخواهد بود:

آداب و رسوم تجارت در چین

1- تجار چینی انتظار دارند که برای جلسات با آن‌ها آماده باشید. حداقل 2 نسخه از پیشنهادات خود را به صورت مکتوب، با کپی سیاه و سفید به چاپ برسانید.

2- قبل از آغاز کسب‌وکار، چینی‌ها ترجیح می‌دهند رابطه‌ای عمیق با طرف مقابل ایجاد کنند. به همین خاطر، ممکن است چند بار با آن‌ها قرار ملاقات بگذارید تا به اهداف تجاری‌تان دست یابید.

بیشتر بخوانید:

3- حفظ آرامش در جلسات برای شما بسیار حیاتی است. نشان دادن خجالت یا احساسات بیش از حد می‌تواند تأثیر منفی بر مذاکره تجاری داشته باشد.

4- اگر طرف چینی شما اصرار به تعویق جلسات یا طولانی‌تر کردن روند مذاکرات دارد، پیشنهادش را با کمال میل پذیرا باشید. این صبر شما به نتیجه خواهد رسید.

5- چینی‌ها به ترتیب درجه وارد اتاق جلسه می‌شوند. بنابراین، در ابتدا، رؤسا باید وارد اتاق جلسه شوند.

6- ساعت کار چینی‌ها از 8 صبح تا 5 بعدازظهر دوشنبه تا جمعه است.

7- زمان استراحت بسیاری از کارمندان و کارگران چینی بین ساعت 12 تا 2 عصر است.

8- ماه‌های آوریل تا ژوئن و سپتامبر تا اکتبر برای برگزاری جلسه بسیار مناسب هستند.

نحوه احوالپرسی

9- دست دادن کار معمولی است، اما منتظر باشید تا همتای چینی شما این کار را انجام دهد.

10- بهتر است افراد با نام خانوادگی‌شان خطاب شوند. حواستان باشد از عبارت «رفیق» استفاده نکنید، مگر آنکه تمایلات کمونیستی داشته باشید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *