توافق جدید آ سه آن با پکن

کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) از توافق تازه با پکن خبر دادند.

به گزارش تجارت ایران و چین، پس از اعلام توافق کشورهای آسه‌آن و استرالیا با هدف تقویت روابط دوجانبه، کشورهای جنوب شرق آسیا از توافقی مشابه با پکن خبر دادند. به عقیده آسه‌آن بهبود روابط با پکن و استرالیا به تنش‌های دریای چین جنوبی کمک خواهد کرد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و1 چین شوید

در گزارشی که توسط ایرنا منتشر شده، آمده است: اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در حالی روابط با چین را تقویت کرد که پکن پیشنهاد برگزاری یک اجلاس دوجانبه در سال جاری را به مناسبت سه دهه گفت وگو با این بلوک منطقه‌ای ارائه کرده بود.

بیشتر بخوانید:

برونئی رئیس دوره ای آسه آن در سال ۲۰۲۱ ، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با ایجاد یک مشارکت جامع راهبردی بین آسه آن و چین موافقت کردیم و به نفع دو طرف خواهد بود.

آسه آن جزئیاتی از این مشارکت و اینکه دربر دارنده چه مواردی خواهد بود، اعلام نکرد.

این اقدام اتحادیه آسه آن این پیام را منتقل می‌کند که آسه آن وضعیت رسمی یکسانی در روابط با چین و استرالیا حفظ خواهد کرد. آسه آن پیشتر نیز اعلام کرده بود که روابط ۴۷ ساله خود با کانبرا را به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقا می‌دهد.

کارشناسان منطقه ای می‌گویند: دیدارهای متعدد مقامات چینی با کشورهای عضو آسه آن بخشی از تلاش‌های جاری برای مقابله با مشارکت‌های منطقه ای آمریکا مانند گروه چهارگانه quad و “استرانگا” (aukus) است.

پیشنهاد نخست وزیر چین در این هفته برای برگزاری اجلاسی با آسه آن به مناسبت سه دهه گفت وگوی دوجانبه نیز یک تلاش دیگر برای نزدیکی بیشتر روابط قابل ارزیابی است.

تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که اکثر اقتصادهای جنوب شرقی آسیا به چین متکی هستند و برای آسه آن دشوار بوده است پاسخی به تمایل چین برای ارتقای روابط ندهد.

با این حال نگرانی‌های امنیتی قرار نیست کنار بروند و پیمان امنیتی بین آمریکا و انگلیس و استرالیا برای کمک به کانبرا در دستیابی به زیردریایی هسته‌ای، یک نشانه روشن این مساله است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *