واکنش تند بایدن به عدم حضور چین در اجلاس گلاسکو

در حالی که جهان روز به روز به سمت گرم شدن بیشتر پیش می‌رود، سران کشورهای عضو گلاسکو در نشستی خواستار همکاری تمامی کشورها شدند. چین به عنوان یکی از اعضای اصلی در این اجلاس شرکت نکرد و این موضوع واکنش تند بایدن را در پی داشت.

به گزارش تجارت ایران و چین، کشورهای روسیه و چین به عنوان اعضای اصلی اجلاس سازمان ملل متحد موسوم به گلاسکو که در رابطه با تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در اسکاتلند برگزار شد، شرکت نکردند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا عدم حضور  چین را “یک اشتباه بزرگ” خواند.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط ایرنا منتشر شده، آمده است: رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در نشستی خبری در گلاسکو افزود که رهبران چین و روسیه با غیبت خود، چه ارزشی به جهان افزودند؟

بایدن ادامه داد قبلا هم اعلام کرده بودم عدم شرکت رهبران چین، روسیه و عربستان سعودی در اجلاس کاپ ۲۶ یک مشکل بزرگ است. چین با شرکت نکردن در این اجلاس یک اشتباه بزرگ انجام داده است.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد روسیه و چین نفوذ خود بر مردم جهان درخصوص تغییرات اقلیمی را از دست داده اند.

بایدن در پاسخ به پرسشی درباره احتمال درگیری با چین پاسخ داد که نگران این موضوع نیست و توضیح داد که در گفت وگوهای پیشین خود با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین اعلام کرده که این یک رقابت است.

وی با بیان اینکه آمریکا رویکرد خود در مقابل مسیرهای آبی و هوایی بین المللی را تغییر نخواهد داد، گفت که عدم شرکت رهبر چین در این اجلاس به عنوان یک رهبر جهانی غیر قابل قبول است.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد مهمترین و بزرگترین مساله که توجه جهان را به خود جلب کرده، آب و هوا است.

وی تاکید کرد این یک مساله بسیار بزرگ است و آنها شرکت نکردند. چطور این کار را می‌کنید و می‌خواهید رهبری کنید؟ همین پرسش در مورد ولادیمیر پوتین و روسیه مطرح است.

بیشتر بخوانید:

بایدن در حاشیه اجلاس اقلیمی گلاسکو که هدف آن محدود کردن و کاهش دادن تولید و استفاده از سوخت‌های فسیلی است، از عدم افزایش نفت اوپک و روسیه انتقاد کرد و افزود که دلیل افزایش قیمت سوخت و نفت در جهان تا این نقطه به دلیل مخالفت روسیه و کشورهای عضو سازمان اوپک برای تولید بیشتر نفت است.

به گزارش ایرنا، بایدن پیش از این، در نشست “دنیای بهتری بسازیم” که در حاشیه اجلاس گلاسکو برگزار شد اظهار داشت هر تصمیمی که در این دهه حیاتی تا سال ۲۰۳۰ می گیریم، باید ما را به مسیر پایدار توقف تولید گازهای گلخانه ای نزدیک تر کند.

رئیس جمهوری آمریکا وعده داد با توجه به استانداردهای بالا، زیرساخت هایی خواهیم ساخت که به رشد جوامع کمک کند.

وی به پنج نکته در سرمایه گذاری در زیر ساخت ها اشاره کرد و گفت که هر پروژه باید در مقابل آب و هوا انعطاف پذیر و آغاز هر پروژه باید بر اساس چشم انداز آب و هوا باشد.

به گفته وی، طراحی زیرساخت‌های جدید حمل و نقل باید با توجه به افزایش سطح آب دریاها باشد. زیرساخت‌های دیجیتالی باید به گونه ای ساخته شود که در مقابل شرایط هوایی شدید مقاومت کند.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه در این دهه باید در انرژی خورشیدی و باد سرمایه گذاری بیشتری شود، باز هم وعده داد در این راستا، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا همکاری جدیدی با آفریقای جنوبی را اعلام می گ‌کنند تا اقتصاد این کشور را سریع تر به اقتصادی با انرژی پاک تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه تمام پروژه‌های ما باید با همکاری نزدیک کشورهایی باشد که این پروژه‌ها در آنها اتفاق می‌افتد، افزود که پروژه‌ها تنها زمانی موثر خواهند بود که از سوی جوامع مورد استقبال قرار گیرند و امتیازها برای جوامع باید مساوی و فوری باشند.

سران کشورهای جهان در کنار کارشناسان و فعالان زیست محیطی از دیروز (دوشنبه) در شهر گلاسکو گردهم آمده‌اند تا در چارچوب بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) درباره ادامه حیات موافقتنامه زیست محیطی ۲۰۱۵ پاریس که در آن کشورها متعهد به کاهش دمای هوا شده‌اند بحث و تبادل نظر کنند.

پیمان پاریس پیمان جهانی مربوط به آب و هوا و گرم شدن کره­ زمین است که متعاقب کنفرانس ۲۰۱۵ پاریس راجع به تغییرات آب و هوایی ذیل «کنوانسیون چتری (کادر) ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲» به تصویب رسید.

همزمان با گشایش این نشست؛ سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که دمای هفت سال گذشته زمین، گرم ترین دمای ثبت شده در تاریخ این سیاره بوده و در سال ۲۰۲۱ سطح آب دریاها تا ارتفاع بی سابقه‌ای بالا آمده و آسیب‌ها و زیان‌های آب و هوای نابود کننده مرتبط با اقلیم، بیشتر از گذشته بوده است.

دیروز صدها تن از فعالان زیست محیطی در نقاط مختلف گلاسکو دست به تظاهرات زده و با سردادن شعارهایی خواستار تعهد سران کشورها به انجام اقداماتی شدند که روند گرم شدن زمین را کاهش دهد. این اعتراضات قرار است تا پایان اجلاس گلاسکو ادامه پیدا کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *