چین: تایوان حق پیوستن به سازمان ملل را ندارد

در حاشیه‌ی اخبار مربوط به جدایی طلبی تایوان از چین، آمریکا بار دیگر از جامعه بین‌الملل خواست تا مشارکت تایوان در امور مختلف را افزایش دهند.

به گزارش تجارت ایران و چین، پس از انتشار اخباری مبنی بر جدایی‌طلبی تایوان از چین آمریکا به عنوان حمایت‌کننده این کشور از جامعه بین‌الملل خواست تا مشارکت تایوان را در امور مختلف افزایش دهند. از همین رو “ما شیائوگوانگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در پکن هشدار داد تایوان حق پیوستن به سازمان ملل متحد را ندارد.

وی در ادامه گفت: سازمان ملل به عنوان یک سازمان بین‌المللی برای کشورهای مستقل است در حالی که تایوان بخشی از چین است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

در گزارشی که توسط ایرنا منتشر شده، آمده است: بیانیه چین پس از آخرین اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نشست آنلاین سران آسیای شرقی صادر شد که در آن از چین انتقاد کرد و به رهبران منطقه از جمله «لی کچیانگ» نخست وزیر چین گفت که اقدامات این کشور صلح و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هم روز سه شنبه در بیانیه‌ای به مناسبت پنجاهمین سالگرد پذیرش پکن و رد عضویت تایوان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: از حذف روزافزون تایوان از صحنه جهانی متاسف است.

او گفت: مشارکت معنادار تایوان در سازمان ملل یک موضوع سیاسی نیست بلکه یک موضوع عمل گرایانه است به همین دلیل است که ما، همه کشورهای عضو سازمان ملل را تشویق می‌کنیم تا در حمایت از مشارکت قوی و معنادار تایوان در سیستم سازمان ملل و جامعه بین المللی به ما بپیوندند.

از سوی دیگر «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان در یک سفر رسمی در جمع خبرنگاران در پراگ از حمایت واشنگتن تشکر کرد و گفت: ما به مبارزه برای حقوق خود در سازمان‌های بین‌المللی ادامه خواهیم داد. ما مصمم به دفاع از خود هستیم.

بلینکن گفت: در حالی که ایالات متحده همچنان تنها پکن را به رسمیت می‌شناسد اما اعتبار دموکراتیک تایوان را نیز مورد توجه قرار می دهد.

در همین حال، «تسای اینگ ون» رئیس تایوان هم از اظهارات بلینکن استقبال کرد و در توییتر نوشت: از حمایت آمریکا برای گسترش مشارکت بین‌المللی تایوان سپاسگزارم.

وی افزود: ما آماده همکاری با همه شرکای همفکر خود هستیم تا تخصص خود را در سازمان‌ها، مکانیسم‌ها و رویدادهای بین‌المللی به اشتراک بگذاریم.

چین، تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و معتقد است این استان باید به خاک اصلی چین بازگردد اما امریکا در سال‌های اخیر به طرق مختلف به دنبال تقویت تایوان به منظور چالش آفرینی برای چین است اقدامی که از سوی چین و بسیاری از کشورهای جامعه جهانی مورد انتقاد قرار گرفته است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *