تحریم‌های آمریکا علیه پهپادهای چینی

وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا شرکت بزرگ سازنده پهپاد DJI چین و هفت شرکت چینی دیگر فعال در حوزه فناوری را به “لیست سیاه” رو به رشد تحریمهایش اضافه کرده و هر گونه سرمایه گذاری آمریکا در آنها را بلوکه کرد.

به گزارش تجارت ایران و چین، پایگاه نشریه “دِ ویک” نوشت، اگرچه شرکت DJI یک شرکت خصوصی است “تبدیل به نمادی برای یک تهدید کلی‌تر علیه امنیت ملی آمریکا – توانایی چین در کسب داده‌های حساس میلیونها آمریکایی – شده است در حالی که همه چیز از خودروها گرفته تا تشکهای یوگا و دستشویی‌ها هم اکنون داده ارسال می‌کنند”. به نوشته این پایگاه، حصول این اطلاعات به عنوان “کلید تسلط بر تکنولوژی‌هایی نظیر هوش مصنوعی و بهره برداری از ضعفهای دشمنان استراتژیک” تلقی می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

هوآوی از تحریم های آمریکا سر باز زد

 تحریم شرکت‌های چینی، نقض قوانین بین المللی است

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، بروس آینهورن و تاد شیلدز در رسانه بلومبرگ گفتند، محدودیت‌های جدید آمریکا علیه یک سازنده مهم هواپیماهای بدون سرنشین نشان می‌دهد که واشنگتن چقدر نسبت به قطع اتکای خود به فناوری چین جدی است. شرکت DJI Technology چین ” تولید کننده برتر وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین در جهان” است و “بیش از نیمی از بازار پهپادهای آمریکا” را در اختیار دارد.

جینا چون، یک کارشناس در رسانه “بریکینگ ویوز” نوشت: این اقدام آمریکا علیه شرکت DJI یاد آور آغاز کمپین آمریکا علیه شرکت مخابراتی هوآوی چین است. او تصریح  کرد: حذف شرکت مخابراتی چینی از بازار آمریکا به دلیل اینکه در مرحله تاثیرات اولیه اش قرار داشته نسبتا آسان بود اما شرکت DJI موضوعش فرق می‌کند. بیش از 900 نهاد امنیت عمومی آمریکایی شامل پلیس نیویورک از محصولات آن استفاده می‌کنند و این وضعیت اعمال ممنوعیت بازرگانی بر آن را “غیرواقع بینانه”‌ می‌سازد.

فایننشال تایمز در سرمقاله‌ای نوشت، فشار برای قطع وابستگی‌ها از سمت هر دو کشور رخ داده است و به برخی اقدامات اقتصادی متقابل چین در قبال شرکتهایی نظیر Didi و Evergrande اشاره کرد.

هنری اولسن، ستون نویس واشنگتن‌پست نوشت: بیایید درهایمان را به روی چین حتی اگر که به مزایایی شرکتها در کوتاه مدت آسیب وارد کند ببندیم.

دزموند لاچلان نیز در پایگاه هیل نوشت: “اعتیاد ما به اجناس ارزان چینی دارد امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد”.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *