سموم چینی در مواد غذایی و محصولات کشاورزی ایرانی

مدتی است محصولات مختلف کشاورزی ایرانی از مقصد صادرات برگشت می‌خورند و دیگر خواهانی ندارند!

مقامات دولت ازبکستان اعلام کردند 3 هزار و 500 تن سیب زمینی ایرانی از ازبکستان برگشت خورده است. طبق گفته رئیس اتحادیه بار فروشان مشهد سیب زمینی‌های صادر شده به ترکمنستان نیز پس فرستاده شده‌اند.

به گزارش تجارت ایران و چین، اخیرا چندین کشور محصولات کشاورزی ایرانی را نپذیرفته‌اند. تا کنون کیوی از هند، سیب زمینی از ازبکستان و فلفل دلمه‌ای از روسیه برگشت خورده‌ است. حالا نوبت ترکمنستان است که سیب زمینی‌های صادراتی ایران را بازگرداند. علت این امر استفاده از سموم غیر استاندارد ذکر شده است. این سموم در محصولات کشاورزی باقی می‌مانند.

بیشتر بخوانید:

بازارچه های مرزی راهی برای تجارت با همسایگان

چه محصولات غذایی را می توانیم به چین صادر کنیم؟

حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در این رابطه گفته است: محصولات کشاورزی پس از برداشت دوره‌ای قرنطینه می‌شوند تا سموم آن از بین برود. اما این اتفاق برای محصولات ایرانی رخ نداده است.

به گفته ساکن برجی، علت این اتفاق استفاده از سمومی بی کیفیت و نامطلوب است. این سموم در حال حاضر از چین وارد می‌شوند. قوه قضاییه باید برای حل این مشکل ورود کند. این مشکل منافع ملی و اشتغالزایی را تهدید می‌کند. اعمال این محدودیت‌ها باعث شده تا پاکستان از فرصت استفاده کرده و صادرات به کشورهای هدف ما را آغاز کند.

قاسم رضائیان، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان سم نیز گفت: علت برگشت محصولات کشاورزی ایرانی، نداشتن گواهینامه بهداشت و قرنطینه برای محصولات است که باید صادرکنندکان این گواهی را داشته باشند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *