چین می تواند کلید بن بست هسته ای ایران باشد

توافق 2015 در مورد آینده برنامه هسته ای ایران به عنوان یک پیروزی دیپلماسی بین المللی پرزحمت صورت پذیرفت تا زمانیکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده، کمتر از سه سال بعد با خروج یکجانبه از آن، حفره بزرگی در آن ایجاد کرد. توافق سال 2015 که به طور رسمی به عنوان برنامه عمل جامع مشترک شناخته می شود، به دنبال یک دهه دیپلماسی و 20 ماه مذاکرات فشرده ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و … ایالات متحده ) به علاوه آلمان و اتحادیه اروپا صورت پذیرفت.

ایرانی ها متعهد شدند که تولید اورانیوم غنی شده خود را که می تواند برای تولید تسلیحات هسته ای مورد استفاده قرار گیرد، محدود کرده و تأسیسات هسته ای خود را در معرض بازرسی منظم بین المللی قرار دهند. در مقابل، سازمان ملل و اتحادیه اروپا تحریم‌ها را علیه تهران یا حداقل تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای را لغو خواهند کرد.

به گزارش تجارت ایران و چین، در زمان جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تلاش‌هایی برای بازگرداندن توافق بر اساس شرایط اولیه‌ صورت گرفته است که به مذاکرات رسمی میان همه شرکت‌کنندگان در برنامه جامع عمل مشترک که در پایان ماه گذشته در وین آغاز شد، منجر شده است.

 

بیشتر بخوانید:

چین؛ تحریم های آمریکا را علت مشکلات هسته ای ایران می داند

سرنوشت صادرات نفت ایران به چین پس از تحریم های آمریکا چه می شود؟

مذاکرات اخیر در بحبوحه اتهامات متقابل، دست کم موقتاً متوقف شده است. ایالات متحده و اروپایی ها دولت جدید تهران را متهم کرده اند که مواضع خود را با کنار گذاشتن سازش هایی که در مذاکرات قبلی انجام داده و در عین حال برنامه هسته ای خود را تسریع کرده ، سخت تر کرده است.

ایرانی‌ها مشتاق برداشته شدن تحریم‌های کنونی هستند و می‌خواهند ایالات متحده متعهد شود که از هیچ توافق هسته‌ای احیا شده خارج نمی‌شود. با این حال، طرفین آمریکایی و اروپایی خود را به عدم رسیدگی به آخرین پیشنهادات خود و راه اندازی یک کمپین رسانه ای برای به تصویر کشیدن موقعیت تهران به عنوان مانع اصلی پیشرفت متهم می کند.

در بن بست کنونی، به هیأت چینی واگذار شده است که خوش بینی کمرنگی را به صدا درآورد، زیرا پکن به عنوان یک صلح طلب بالقوه در تلاش برای نجات پیمان هسته ای ظاهر شده است. وانگ کون، فرستاده چین در سازمان ملل متحد در وین، گفت که پس از سه هفته مذاکرات فشرده و از طریق تلاش هماهنگ همه طرف‌ها، دور هفتم مذاکرات به اجماع مهم و اسناد جدیدی دست یافته که پایه‌ای محکم برای پیشبرد مذاکرات بعدی و نیز احیای برنامه  عمل جامع مشترک ایجاد خواهد کرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *