تکمیل آزمایش مهم فضانوردان چینی

آژانس فضایی سرنشین دار چین (CMSA) امروز اعلام کرد فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ که در ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین حضور دارند با موفقیت آزمایش دستی بررسی و اتصال با فضاپیمای باری “تیانژو-۲” (2- Tianzhou) را تکمیل کرده‌اند.

به گزارش تجارت ایران و چین و به نقل از چاینادیلی، در ابتدای آزمایش، فضانوردان ماژول اصلی با هماهنگی مهندسین کنترل زمینی، فضاپیمای باری “تیانژو-۲” را از راه دور کنترل کردند تا از درگاه اتصال جلوی کابین ماژول اصلی خارج شده و به سمت مکان از پیش تعیین شده حرکت کنند. پس از اقامت کوتاهی در محل مذکور، فضاپیما به سمت مجموعه ایستگاه فضایی حرکت کرد و فضانوردان از راه دور عملیات بررسی و اتصال را تکمیل کردند.

بیشتر بخوانید:

کشف جدید ایستگاه فضایی چین

چهار ماهواره چین به فضا پرتاب شدند

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، آژانس فضایی سرنشین‌دار چین گفت: این آزمایش حدود دو ساعت طول کشید و در ساعت ۷:۵۵ صبح به وقت پکن (۰۳:۲۵ به وقت تهران) تکمیل شد.

عملیات از راه دور دستی، یک نسخه پشتیبان برای بررسی و کنترل فضاپیماهای بازدیدکننده بدون سرنشین است. این نخستین آزمایشی بود که طی آن فضانوردان چینی از تجهیزات عملیاتی دستی برای کار با فضاپیما و ایستگاه فضایی استفاده کردند.

تصویر فوق که در ۸ ژانویه ۲۰۲۲ از مرکز کنترل هوافضای پکن گرفته شده است، فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ را در ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین نشان می‌دهد که در حال انجام آزمایش دستی بررسی و اتصال هستند.

هم اکنون سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳ چین در این ایستگاه فضایی حضور دارند. دو فضانورد مرد به نام‌های “ژای زیگنگ” و “ای گوانگفو” و یک زن به نام “وانگ یاپینگ” سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳هستند.

در ۱۶ اکتبر سال ۲۰۲۱، فضاپیمای “شنژو-۱۳” سوار بر موشک “لانگ مارچ ۲‌اف” ۱۵ اکتبر از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در بیابان گبی در ساعت ۱۲:۲۳ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۵۳ به وقت تهران) به فضا پرتاب شد.

“شنژو-۱۳” هشت ساعت پس از پرتاب به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام “تیانه”(Tianhe) متصل شد. آنها قرار است شش ماه در ایستگاه فضایی چین بمانند و طولانی‌ترین ماموریت فضایی کشور را انجام دهند. شنژو- ۱۳ آخرین ماموریت سال گذشته میلادی برای ساخت ایستگاه فضایی بود. ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ​​ایجاد کند. از آن زمان، آنها دو پیاده‌روی فضایی انجام داده‌اند و قرار است شش ماه در ایستگاه کار کنند که این عملیات طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین خواهد بود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *