حرکت چین و روسیه به استفاده از ارزهای ملی در توافقات تجاری

سفیر روسیه در چین اظهار کرد، مجازات‌های احتمالی مالی اعمال شده توسط آمریکا و دیگر کشورهای غربی ممکن است باعث تسریع روند رفتن روسیه و چین به سراغ استفاده از ارزهای ملی خود در توافقات تجاری شود اما انتظار نمی رود تغییری تمام عیار در این زمینه رخ دهد.

به گزارش تجارت ایران و چین، آندری دنیسوف، سفیر روسیه در چین به خبرگزاری تاس گفت: “ما در حال رفتن به سراغ استفاده از ارزهای ملی هستیم. اما به طور کامل رویکردمان را تغییر نخواهیم داد اما شاید این (تحریم ها) تا حدودی این فرآیند را تسریع کنند.”

بیشتر بخوانید:

قدرت نمایی یوآن در بین ارزهای مهم جهان

افزایش حجم مبادلات تجاری روسیه و چین

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، دنیسوف بیان کرد: “یک سری به اصطلاح سیستم های انتقال اطلاعات مالی وجود دارند. سیستمی که در روسیه توسعه یافته ممکن است حداقل در روابط با سازمان های مالی و بانکی چین در حوزه پرداخت و تسویه حساب پاسخگوی خواسته های ما باشند.” وی اذعان کرد که این “مساله‌ای نسبتاً پیچیده با عناصر متعدد است که به مذاکراتی اساسی نیاز دارد”، اما مسکو و پکن مایلند با آن مقابله کنند.

این دیپلمات در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین نکته این است که هرگونه تحولی مرتبط با موارد متعدد تحریم‌ها مانعی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی ما ایجاد نکند. او خاطر نشان کرد معتقد نیست که جامعه بین المللی اقدام به قطع ارتباط روسیه با سیستم بین المللی سوئیفت کند.

این سفیر همچنین افزود: رشد تجارت روسیه و چین نه تنها به رشد قیمت در حوزه انرژی مرتبط است بلکه با گسترش ساختار کالایی در تجارت دوجانبه نیز ارتباط دارد. وی خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۱، رشد تجارت دوجانبه به بیش از ۳۵ درصد رسید. این رشد بسیار قابل توجهی است و به دلیل برخی عوامل اتفاق افتاد.

به گفته وی، “افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی نقش مهمی دارد، به ویژه برای کالاهایی که بخش عمده ترکیب کالایی را در تجارت بین دو کشور تشکیل می دهند. ما اول از همه در مورد منابع انرژی صحبت می‌کنیم”.

این دیپلمات همچنین تصریح کرد: همکاری‌های تجاری و اقتصادی اساسی برای سایر زمینه‌های همکاری هستند و از این رو رهبران دو کشور توسعه آن را در اولویت قرار داده‌اند. ما دلایلی برای خوش بین بودن داریم: گردش مالی تجاری ما در سال ۲۰۲۱ به رکورد جدیدی رسید و در فاصله کمی کمتر از ۱۵۰ میلیارد دلار روی رقم ۱۴۶ میلیارد دلار متوقف شد. این یک رکورد جدید است؛ ما هرگز چنین چیزی ندیده‌ایم.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *