مجیدرضا حریری : “مذاکره برای تاسیس دفاتر تجاری ایران و چین در نقاط مختلف دو کشور”

مجیدرضا حریری در وبینار ۵۰ سال روابط ایران و چین و نگاه به آینده اظهار کرد: ۵ دهه از روابط دیپلماتیک ایران و چین را پشت سر گذاشته‌ایم این ۵۰ سال شامل دو تغییرات اساسی در دو کشور بوده که شامل انقلاب اسلامی در ایران و اصلاحات اقتصادی در چین است که هر دو به گسترش روابط دو کشور انجامید. پایان این پنج دهه هم با امضای سند همکاری ۲۵ ساله مصادف شد.

به گزارش تجارت ایران و چین، مجیدرضا حریری افزود: فعالین اقتصادی دو کشور اعم از تشکل‌ها، نهادها و … با فرصت پیش آ‌مده و غنیمت شمردن اراده رهبران دو کشور در توسعه روابط باید در سطح و عمق به فعالیت بپردازند این مسئولیت بر عهده مسئولین دو کشور است که به سه موضوع اساسی پرداخته و راه‌حل‌های مناسب آن را بیابند. این سه موضوع اساسی حمل و نقل، بانک و بیمه است.

بیشتر بخوانید:

وبینار پنجاه سال روابط ایران و چین و نگاه به آینده

مجیدرضا حریری :مذاکره برای تاسیس دفاتر تجاری ایران و چین در نقاط مختلف دو کشور

طبق گزارشی که در خبرگزاری اتاق بازرگانی و صنایع ایران وچین منتشر شده است، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: هیچ فعالیت سازمان یافته اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاری فاینانس و توریسم صورت نمی‌گیرد مگر اینکه حمل و نقل مناسب، سیستم بانکی درست و بیمه مورد قبول طرفین وجود داشته باشد. کلیه تلاش‌های برنامه‌ریزان و فعالین اقتصادی در غیاب این سه رکن مسلما از بهره مناسب برخوردار نیست.

وی اضافه کرد: روابط اقتصادی دو کشور مانند بنایی است که ستون‌های آن را شرکت‌های بزرگ که عمدتا دولتی یا حکومتی هستند تشکیل می‌دهند اما این بنا استحکام نمی‌یابد مگر با تیرچه‌ها و اتصال‌های از آنها حمایت کند. این اتصالات بنگاه‌های کوچک و متوسط هستتند؛ عمده وظیفه ما به عنوان اتاق بازرگانی ایران و چین این است که با حمایت سفرا و سایر مقامات هر چه بیشتر در جهت گسترش روابط بنگاه‌های کوچک و متوسط گام برداریم.

حریری افزود: پیوند بنگاه‌های کوچک و متوسط علاوه بر منافع اقتصادی منافع عمومی روابط دو کشور و پیوند مردمی و همچنین مقابله با چین هراسی و ایران هراسی را در پی دارد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم در ماه‌های آینده با تسلط بر کرونا امکان رفت و آمد بین دو کشور بخصوص بین فعالان اقتصادی فراهم شود. اتاق بازرگانی ایران و چین آماده اجرای برنامه‌های عملی در جهت توسعه روابط دو کشور بوده و امیدواریم با فراهم شدن شرایط دفاتر تجاری و نمایشگاه‌های دایمی را عملی کنیم.

وی اضافه کرد:‌ از ccpit نیز می‌خواهیم در جهت تاسیس دفاتر تجاری ایران و چین در مناطق مختلف دو کشور با ما همکاری کنند و با حمایت از سرمایه‌گذاران ایرانی و چینی زمینه‌های اقتصادی و تجاری مابین دو کشور را فراهم کنند. در آینده مذاکرات مفصلی با ccpit در این مورد فراهم می‌شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *