برنامه چین برای گسترش شبکه پهنای باند اینترنت

چین شش ماهواره مخابراتی کوچک را به فضا پرتاب کرد که وظیفه این ماهواره‌ها ایجاد اولین شبکه اینترنت باند پهن این کشور در مدار نزدیک زمین است.

به گزارش تجارت ایران و چین و به نقل از چاینادیلی، ماهواره مخابراتی یک ماهواره مصنوعی است که سیگنال‌های ارتباط از راه دور رادیویی را از طریق یک ترانسپوندر و رله تقویت می‌کند. این ماهواره یک کانال مخابراتی بین یک فرستنده منبع و یک گیرنده در مکان‌های مختلف روی زمین ایجاد می‌کند. از ماهواره‌های مخابراتی برای تلویزیون، تلفن، رادیو، اینترنت و کاربردهای نظامی استفاده می‌شود.  این ماهواره‌ها که توسط یک شرکت خصوصی سازنده ماهواره در پکن به نام “GalaxySpace” طراحی و ساخته شده است، سوار بر موشک لانگ مارچ ۲ سی و در ساعت ۲:۰۱ بعد از ظهر روز شنبه از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ در استان سیچوان به مدار نزدیک زمین در ارتفاع حدود ۵۰۰ کیلومتری از زمین پرتاب شدند.

بیشتر بخوانید:

چین در سرعت 6G رکورد زد

تعداد کاربران اینترنتی در چین از مرز یک میلیارد نفر عبور کرد

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، وزن هر یک از این شش ماهواره حدود ۱۹۰ کیلوگرم است و ظرفیت انتقالی معادل ۴۰ گیگابایت در ثانیه در باندهای مختلف را دارند.

این ماهواره‌ها با  مجموعه ماهواره “GalaxySpace1”  که در ژانویه ۲۰۲۰ پرتاب شد، کار خواهند کرد تا یک شبکه مخابراتی آزمایشی به نام “صورت فلکی عنکبوت کوچک”(Mini Spider Constellation) تشکیل داده و فناوری‌های اینترنت باند پهن این کشور را ارتقا دهند.

به گفته مهندسان، در این شبکه آزمایشی هر بار که کاربران با پایانه‌هایی مانند تلفن همراه و لپ تاپ و از طریق ایستگاه‌های زمینی به سیستم ماهواره‌ای متصل شوند، ۳۰ دقیقه و بدون توقف به اینترنت باند پهن دسترسی خواهند داشت.

GalaxySpace1 که به طور گسترده به عنوان اولین ماهواره با قابلیت نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا ۵جی(۵G) این کشور در نظر گرفته می‌شود، آزمایش‌های متعددی را در مدار با ایستگاه‌های زمینی انجام داده است و به طور موثری سبب ارتقا بخش تحقیقات و توسعه فناوری اینترنت مبتنی بر ماهواره شده است. GalaxySpace1 همچنان در مدار فعال است و قدرتمندترین ماهواره مخابراتی مدار نزدیک زمین چین به شمار می‌رود و همچنین بزرگترین فضاپیمایی است که توسط یک شرکت خصوصی چینی ساخته شده است.

در آینده نزدیک، GalaxySpace  قصد دارد یک سیستم ماهواره‌ای تجاری در مدار نزدیک زمین با پوشش جهانی بسازد که اینترنت باند پهن و سایر خدمات مخابراتی را ارائه خواهد داد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *