میچل باچله در سفر به چین به منطقه سین‌کیانگ می‌رود

مدیر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، با چین برای سفری که برای ماه مه پیشبینی شده است به توافق رسیده است و مساله بازداشت فعالان را با پکن مطرح کرده تا بتواند از آزادی بیان آنها حمایت کند.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از خبرگزاری رویترز، میچل باچله، مدیر حقوق بشر سازمان ملل در نشست شورای حقوق بشر گفت: سفر من به چین شامل توقفی در منطقه سین‌کیانگ نیز خواهد بود؛ جایی که به گفته فعالان حدود یک میلیون اویغور در کمپ‌های بازداشت نگهداری می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

چین با بازدید کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از سین‌کیانگ موافقت کرد

چین فرماندار سین‌کیانگ را تغییر داد

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، چین اتهامات بدرفتاری را رد می‌کند و این کمپ‌ها را به عنوان مراکز فنی و حرفه‌ای طراحی شده برای مبارزه با افراطگرایی توصیف می‌کند. چین اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که تمامی افراد حاضر در این مراکز “فارغ‌التحصیل” شدند.

باچله در پیامی ویدئویی که به شورای حقوق بشر در ژنو ارسال کرده بود به گزارشش درباره بدرفتاری علیه مسلمانان اویغور هیچ اشاره‌ای نکرد؛ گزارشی که مقامات مدت‌هاست منتظر انتشار آن هستند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل سه سال و نیم پیش شروع به جمع‌آوری مدارک کرد و سخنگوی باچله در دسامبر سال گذشته متعهد شده بود که این گزارش ظرف چند هفته منتشر خواهد شد.

تیم کارکشته باچله در آوریل سال جاری میلادی برای آماده کردن مقدمات سفر وی راهی خواهد شد. این نخستین سفر یکی از کمیسیونرهای عالی حقوق بشر سازمان ملل به چین از زمان لوئیس آربور در سال ۲۰۰۵ میلادی محسوب می‌شود.

“چن شو”، سفیر چین در سازمان ملل در ژنو در این نشست گفت: آزادی بیان در چین با دقت حفظ می‌شود اما آزادی بیان هرگز نمی‌تواند بهانه‌ای برای برتری فردی نسبت به قانون باشد.

وی افزود: ما از سفر این کمیسیونر عالی به منطقه سین‌کیانگ در مه سال جاری میلادی استقبال می‌کنیم. چین با دفتر خانم باچله همکاری خواهد کرد تا مطمئن شود تدارکات برای سفر ایشان به خوبی مهیا شده است.

حدود ۲۰۰ گروه فعال به سرعت در نامه‌ای سرگشاده از باچله خواستند تا اطلاعاتی را که بدست آورده منتشر کند تا پیامی به قربانیان باشد و مجرمان بدانند که هیچ کشوری هر چقدر هم قدرتمند بالاتر از قوانین بین‌المللی یا اختیار بررسی مستقل دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیست.

این گروه‌ها از جمله عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و مدافعان چینی حقوق بشر گفتند: ما از سکوت دفتر حقوق بشر سازمان ملل در مواجه با این نقض‌های فاحش نگران شده‌ایم.

کن روث، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر در این نشست گفت: بسیاری از سازمان‌های ما مراکز بازداشت نظام‌مند چین و شکنجه و ارعاب مسلمانان اویغور و جوامع ترک‌زبان در منطقه سین‌کیانگ را محکوم کرده‌اند. حجم و ماهیت این نقض‌ها برابر با “جنایت علیه بشریت” است. اینها جنایت‌هایی هستند که نیازمند واکنش فوری هستند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *