استرالیا ادعا کرد با حمله روسیه به اوکراین نگاه چین به منطقه هند-اقیانوسیه است

رئیس سرویس اطلاعاتی استرالیا ادعا کرد، همگرایی جدید استراتژیک میان پکن و مسکو موجب افزایش خطر “منازعه قدرت های بزرگ” به ویژه از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین شده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از خبرگزاری «رویترز»، «اندرو شرر» مدیر کل دفتر سرویس اطلاعات استرالیا گفت: به نظر می رسد «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین برنامه ریزی برای تسلط در منطقه هند-اقیانوسیه و مقابله با آمریکا را دارد. وی در ادامه سخنانش افزود: «ما سخت تر از پیش برای حفظ کیفیت لیبرال قانون های اساسی در اروپا و منطقه هند-اقیانوسیه کار می کنیم».

بیشتر بخوانید:

پکن: نیمی از اتباع چین اوکراین را ترک کردند

اوکراین: چین آماده اقدام برای پایان یافتن جنگ میان کی‌یف و مسکو است

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، اندرو شرر در پایان کنفرانس خبری گفت: تهدید ژئوپولتیکی با مرکزیت تکنولوژی شامل استفاده از حملات سایبری وجود دارد. بنابراین استرالیا باید سیستم دفاع سایبری خود را تقویت کند.

این اظهارات موجب افزایش هشدارهایی شده  است در حالی که حمله روسیه به اوکراین محکومیت قطعی جهانی توسط غرب را به همراه داشته، می تواند منجر به منازعه ای جهانی و یا منطقه ای شود.

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا این هفته از دولت های دموکراتیک سراسر جهان خواست تا از شکل گیری دوباره دنیا به آنچه “طاق اقتدارگرایی” خواند جلوگیری کنند.

به دنبال عملیات نظامی بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه در اوکراین، این جنگ اکنون وارد چهاردهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است. روسیه اقدامات خود در اوکراین را “عملیات ویژه” می نامد و می گوید برنامه ای برای اشغال اوکراین ندارد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *