فیلیپین، سفیر چین را احضار کرد

دولت فیلیپین سفیر چین در این کشور را احضار کرد تا نسبت به “ورود غیرقانونی” یک کشتی چینی به آب‌های کشورش اعتراض کند و از پکن خواست تا به کشتی‌هایش دستور دهد تا به قلمرو فیلیپین احترام بگذارند و از قوانین بین‌المللی پیروی کنند.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد، یک کشتی شناسایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین بین بازه زمانی ۲۹ ژانویه تا اول فوریه بدون اجازه و با نقض حاکمیت فیلیپین وارد آب‌های دریای سولو واقع در غرب این کشور شد و کم کم به استان‌های “پالاوان” و “میندورو” نزدیک شد.

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری ۹ میلیارد دلاری چین در فیلیپین

ادعای نفوذ چین در انتخابات فیلیپین، بی معنی است

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد: “ماریا ترزا لازارو”، معاون وزیر امور خارجه فیلیپین “هوآنگ شیلیان” سفیر پکن در مانیل را احضار کرد و خواست که پکن به قلمرو و حوزه دریایی فیلیپین احترام بگذارد و از مقررات تحت قوانین بین‌المللی پیروی کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: لازارو از چین خواست تا به کشتی‌هایش دستور دهد از ورود بدون مجوز به آب‌های فیلیپین خودداری کنند.

یک کشتی فیلیپینی بارها به این کشتی چینی دستور داد تا فورا آب‌های این کشور را ترک کند اما این کشتی پاسخ داد که مشغول انجام یک “عبور و گذر معمولی و ساده” است؛ ادعایی که دولت فیلیپین ان را رد کرد.

وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد: این کشتی چینی مسیری را دنبال نکرد که بتوان آن را پیوسته و سریع در نظر گرفت و به مدت سه روز در دریای سولو ماندگار شده بود.

کشتی‌های چینی تحت محدودیت‌های سفت و سخت اجازه دارند تا از آب‌های قلمرویی دیگر کشورها عبور کنند. به طور مثال آنها اجازه ندارند بدون مجوز ماهیگیری کنند، عملیات شناسایی و جست و جو و یا هر فعالیت دیگری که امنیت کشورهای ساحلی را متزلزل کند، انجام دهند.

این در حالی است که سفارت چین در مانیل هنوز به این بیانیه دولت فیلیپین هیچ پاسخی نداده است.

یکی از مقامات ارتش فیلیپین تاکید کرد، این رویداد هشدار جدی را به وجود آورد چرا که در داخل قلمرو فیلیپین رخ داد نه در آب‌های مناقشه‌آمیز دریای چین جنوبی جایی که چین، فیلیپین و چهار کشور دیگر دهه‌هاست که در آن ادعای مالکیت دارند.

وی افزود: احتمالا این کشتی چینی قصد داشته رد یک کشتی نظامی آمریکایی را بزند که در آن زمان به عنوان بخشی از یک مانور قانونی با نیروی دریایی فیلیپین مشغول انجام مانوری در نزدیکی استان پالاوان بود.

این مقام در ادامه گفت: کشتی نیروی دریایی فیلیپین تا یک مایلی این کشتی چینی رفت تا تحرکات آن را تا زمان خروج از آب‌های قلمرویی تحت نظر داشته باشد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *