چین و فیلیپین در خصوص برقراری “تعاملات مثبت” در مورد دریای چین جنوبی موافقت کردند

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین و شی جین‌پینگ، همتای چینی او، روز جمعه در یک نشست دوجانبه توافق کردند که «متعهد به گسترش فضا برای تعامل‌های مثبت» در برخورد با اختلافات بر سر دریای چین جنوبی باقی بمانند.

به گزارش تجارت ایران و چین، از اوراسیا ریویو، نشست تلفنی بین دو رهبر در همان روزی برگزار شد که فیلیپین و آمریکا به دو هفته مانور مشترک خود پایان دادند. سناریوهای این مانور نظامی شامل دفاع از جزیره ای منزوی در برابر مهاجمان خارجی بود.

بیشتر بخوانید:

فیلیپین، سفیر چین را احضار کرد

سرمایه گذاری ۹ میلیارد دلاری چین در فیلیپین

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، دفتر رئیس جمهور فیلیپین در بیانیه ای اعلام کرد: دوترته و شی جین پینگ در تماس تلفنی خود بر لزوم انجام تمام تلاش‌ها برای حفظ صلح، امنیت و ثبات در دریای چین جنوبی از طریق اعمال خویشتن‌داری، کاهش تنش‌ها و کار بر روی چارچوبی مورد توافق دوجانبه برای همکاری عملکردی تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است: «دو رهبر اذعان کردند که حتی با وجود اختلافات، هر دو طرف متعهد به گسترش فضا برای تعاملات مثبت هستند که منعکس کننده روابط پویا و چند جانبه فیلیپین و چین است.»

در بیانیه مذکور، این مکالمه تلفنی یک ساعته “باز، گرم و مثبت” توصیف شده است.

چین متهم است در جهت گسترش سرزمین های خود، قصد اشغال جزایر دریای چین جنوبی را دارد.

با این حال، شی و دوترته بر «اهمیت ادامه» گفت‌وگوها در حل مناقشه دریایی تاکید کردند، و متعهد شدند تلاش کنند تا در نهایت یک «توافق نامه» برای این اختلاف دریایی منعقد کنند.

بنا به گزارش اوراسیا ریویو، چین مدعی مالکیت تقریباً کل دریای چین جنوبی، از جمله آب های موجود در حواشی برونئی، مالزی، فیلیپین، ویتنام و تایوان است. در حالی که اندونزی خود را طرف مناقشه دریای چین جنوبی نمی‌داند، پکن مدعی حقوق تاریخی بخش‌هایی از این دریا است که با منطقه اقتصادی انحصاری اندونزی همپوشانی دارند.

دوترته، که همواره شی را “دوست” خود خطاب می‌کند، از زمان آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۱۶، چندین بار گفته است که پکن توانایی حمله موشکی به فیلیپین را دارد و نمی خواهد سربازهای فیلیپینی را به قربانگاه بفرستد. بلکه، به دنبال بازسازی روابط فیلیپین با چین است. روابط این دو کشور پس از تصمیم دادگاه بین‌المللی داوری در لاهه در سال ۲۰۱۶ که ادعاهای گسترده چین در آبراه مورد بحث را رد کرد، تیره شد. دوترته ۷۷ ساله پس از انتخابات عمومی فیلیپین در ماه آینده، سمت خود را ترک خواهد کرد.

دوترته و شی همچنین در مورد ارتقای روابط دوجانبه “به یک همکاری استراتژیک همه جانبه” به عنوان راهی برای ایجاد دستاوردهای بدست آمده از زمان به قدرت رسیدن رهبر فیلیپین گفتگو کردند.

بر اساس بیانیه‌ای که در مورد این تماس تلفنی از سوی سفارت چین در مانیل منتشر شد، شی گفت که هر دو طرف به‌درستی به موضوع دریای چین جنوبی رسیدگی کرده‌اند.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *