واکنش توام با نگرانی استرالیا به پیمان امنیتی چین با جزایر سلیمان

وزیر امورخارجه استرالیا امروز یکشنبه اعلام کرد این کشور با وجود مخالفت با توافقنامه امنیتی میان چین و جزایر سلیمان به همکاری خود درباره مسائل امنیتی با جزایر سلیمان ادامه می دهد.

به گزارش تجارت ایران و چین از خبرگزاری «رویتر»، «ماریس پین» با ابراز نگرانی از توافق امنیتی میان چین و جزایر سلیمان که خبر از حضور نظامی ارتش چین در کمتر از ۲ هزار کیلومتری این کشور می دهد، افزود: استرالیا به رغم مخالفت با این پیمان به همکاری درباره مسائل امنیتی با جزایر سلیمان ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

استرالیا ادعا کرد با حمله روسیه به اوکراین نگاه چین به منطقه هند-اقیانوسیه است

استرالیا هنوز بابت حادثه لیزر از دست چین شاکی است

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است و به نقل از خبرگزاری رویترز، باوجود این‌که کمپین های انتخابات ملی استرالیا دولت را محافظه‌کار و محتاط کرده است، وزیر امور خارجه این کشور این هفته با «ماناسه سوگاوار» نخست وزیر جزایر سلیمان ملاقات و از او درخواست کرد که توافقنامه پیشنهادی چین را امضا نکند.

ماریس پین در پاسخ به خبرنگاران درباره این‌که آیا استرالیا درصورت امضای توافق چین و جزایرسلیمان به همکاری امنیتی با این کشور ادامه می دهد، گفت: «بله. این دقیقا نظر من و نظر دیگر شرکای منطقه اقیانوسیه است. اما همچنان نگرانی هایی وجود دارد که شفافیت در رابطه با این توافقنامه وجود نداشته باشد.»

وزیر امورخارجه استرالیا تاکید کرد: آنچه مهم است ضمانت اخیر «ماناسه سوگاوار» می باشد که  در صورت پیشرفت پیمان امنیتی با چین، هیچ پایگاه نظامی چینی در جزایر سلیمان تاسیس نخواهد شد.

مقام‌های رسمی چین و جزایر سلیمان  پیش نویس پیمان امنیتی را نوشته اند که هنوز به امضا نرسیده است اما استرالیا، نیوزیلند، آمریکا و برخی جزایر اقیانوسیه  همسایه این کشور آنرا  به دلیل تضعیف ثبات و امنیت منطقه ای مورد انتقاد قرار داده اند.

این توافقنامه نگرانی هایی را در میان متحدان آمریکا در منطقه اقیانوسیه به ویژه استرالیا و نیوزیلند از نفوذ چین در این منطقه بوجود آورده است.

این درحالی است که پکن خاطرنشان کرده است، روابط امنیتی میان چین و جزایر سلیمان هیچ کشور سومی را هدف قرار نمی دهد و در تقابل با همکاری جزایر سلیمان با دیگر کشورها نیست.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه با ابراز نگرانی درخصوص توافقنامه امنیتی بین چین و جزایر سلیمان اعلام کرد که این توافق، درها را برای استقرار نیروهای نظامی چین در این کشور اقیانوس آرام باز می‌کند.

پیشتر استرالیا با اعزام «زد سسیلجا» وزیر امور توسعه بین المللی و اقیانوس آرام خود به جزایر سلیمان، به طور رسمی از این کشور خواسته بود تا توافقنامه امنیتی با چین را اجرایی نکند.

دولت جو بایدن که بدنبال کاهش نفوذ فزاینده چین در منطقه هند و پاسیفیک است، ماه فوریه اعلام کرد قصد دارد سفارت خود را در جزایر سلیمان بازگشایی کند تا از این طریق روابط خود را با این جزیره و کشورهای شریک آن تعمیق بخشد.

آمریکا پیش از این دارای سفارتخانه در جزایر سلیمان بود ولی در سال ۱۹۹۳  آن را تعطیل کرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *