رسانه چینی: جایگاه جهانی دلار درحال فروپاشی است

یک رسانه چینی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه و سوء استفاده واشنگتن از سلطه دلار در بازار جهانی برای اهداف خود، نوشت: سلطه دلار همچون برجی از مکعب های بازی «جنگا» (برج هیجان) است که با خارج شدن اجزای آن در آستانه فروپاشی قرار دارد.

به گزارش تجارت ایران و چین، پایگاه خبری «شینهوا» با انتشار مطلبی درخصوص اقدامات و نقش آمریکا در جنگ اوکراین نوشت: آمریکا بدون شلیک حتی یک گلوله و یا اعزام یک سرباز به اوکراین ،هنوز به عنوان طرف مقابل روسیه در مناقشه نظامی اوکراین شناخته می شود و واشنگتن با برتری مالی جهانی در تسلیح نظامی به افزایش تروریسم مالی در سراسر دنیا دامن می زند.

بیشتر بخوانید:

بدهی اورگراند باعث افت مجدد ارزش دلار شد

ارزش یوآن از دلار پیشی گرفت

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، در ادامه مطلب شینهوا آمده است: از زمان شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، واشنگتن تحریم‌های بی‌شمار علیه مسکو را آغاز کرد و با حذف بانک‌های روسی از سیستم پیامرسانی مالی بین المللی (سوئیفت) و مسدود کردن دارایی‌های روسیه به تهدید خرد کردن اقتصاد روسیه پرداخت.

از سوی دیگر روسیه و دیگر کشورهای دنیا  متوجه پیامدهای این موضوع شدند. در پی تحریم‌ها، آژانس های رتبه بندی وضعیت روسیه را تنزل دادند و موسسه مالی بین المللی  انقباض دو رقمی اقتصادی برای رشد اقتصادی روسیه پیش بینی کرد.

برپایه این گزارش، در مقیاس جهانی تحریم‌ها موجب رشد شدید قیمت نفت و گاز طبیعی شدند که به افزایش تورم در بسیاری از کشورهای جهان منجر شد که در حال بهبود و بازگشت اقتصادی به دوران پس از همه گیری ویروس کرونا بودند.

بدین ترتیب کاملا واضح است که آمریکا با بهره برداری از سلطه جهانی دلار سیستم مالی بین المللی را به سیستم تحریم‌های بین المللی مبدل می کند.

اواسط دهه ۱۹۶۰ هنگامی که نرخ مبادله ارزی برپایه دوران پس از جنگ جهانی دوم  ثابت شده بود استاندارد طلا به شکل تدریجی توسط سیستم جهانی وابسته به دلار به عنوان ابزار ابتدایی پرداخت و ذخیره در مرزها جایگزین شد. «والری ژیسکاردستن» عبارتی را تحت عنوان ” امتیاز مفرط” پدید آورد تا نشان دهد امریکا در حال امتیاز گرفتن از سلطه‌گری دلار برای منافع خودش می باشد. طی ۵۰ سال گذشته آمریکا این امتیاز مفرط  را به سلاحی برای نابودی مالی برای نزاع های ژئوپولتیکی تبدیل کرده است.

به نوشته شینهوا، آمریکا در اوایل قرن جاری، همان بازی همیشگی را درباره توافق هسته ای ایران و مسائل مربوط به آن به راه انداخت. این بار نیز بانک‌های ایرانی را از سیستم پیامرسانی مالی بین المللی (سوئیفت) حذف و واردات انرژی  از ایران را ممنوع کرد.حتی هنوز هم ایران در حال دست و پنجه نرم کردن اقتصادی در سایه تحریم‌های آمریکاست.

در ادامه این مطلب آمده است: تحریم‌های اخیر روسیه و تهدید به افزایش آنها مثال دیگری است که نشان می دهد واشنگتن به شکل فزاینده‌ای از سلطه‌گری دلار در جهت اهداف و منافع خود سوء استفاده می کند. با این حال جامعه جهانی باید بیش از پیش در برابر تروریسم مالی بی حدو حصر واشنگتن هوشیار باشد.

بدین ترتیب به عنوان مانعی برای افتادن در دام تروریسم مالی واشنگتن، دلارزدایی می تواند گزینه ای منطقی باشد. در دهه ۲۰۰۰ و دقیقا از زمانی که این کشور از سلطه دلار به عنوان ابزاری برای تهدید ژئوپولتیکی استفاده می کرد، موقعیت دلار به عنوان ارز ذخیره مسلط در جهان به سراشیبی سقوط افتاد.

براساس اطلاعات صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۱  دلار به کمتر از ۶۰ درصد  ارز ذخیره خارجی جهانی رسید که در مقایسه با سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۰ درصد سقوط کرده است. از سوی دیگر واحدهای پول کشورهای دیگر از جمله چین سهم بیشتری را در مبادلات میان کشورها بدست آورده اند.

در پایان این گزارش آمده است: مردم با اطلاعات اقتصادی بسیار ابتدایی می دانند ارزش واحد پول یک کشور به اعتماد مردم به دولت برمی گردد و سلطه‌گری فرسایشی دلار نشانه‌ای زودهنگام از متزلزل شدن اعتماد دنیا به آمریکاست.

به نوشته این رسانه چینی، مانند بازی «جنگا»، برج سلطه‌گری دلار که همچنان پابرجاست، با خارج شدن یکی از اجزایش فرو می ریزد. فروپاشی کامل مدتی طول می کشد اما اگر در آینده آمریکا همچنان در مسیر اشتباه و ویرانگر بماند به نظر اجتناب ناپذیر می رسد.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *