برگزاری مراسم در معبد «یاسوکونی» خشم چین و کره جنوبی را برانگیخت

نخست وزیر ژاپن با ارسال پیشکش به معبد «یاسوکونی» برای مراسم یادبود جنگ خشم کشورهای همسایه از جمله چین و کره جنوبی را برانگیخت.

به گزارش تجارت ایران و چین از پایگاه خبری «سوث کریا» «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن با ارسال پیشکش به معبد «یاسوکونی» که یاد ۲.۵ میلیون کشته شده در جنگ از جمله ۱۴ رهبر ژاپن که متهم به انجام جنایت جنگی می باشند را گرامی می دارد موجب برانگیختن خشم کشورهای همسایه از جمله چین و کره جنوبی شد.

چین، کره جنوبی و سایر کشورهای آسیایی این معبد را  به عنوان سمبل خشونت ژاپنی پیش از جنگ جهانی دوم و طی آن می دانند.

بیشتر بخوانید:

زنگ خطر برای ژاپن به صدا درآمد

قدرت نمایی کشتی های چین و روسیه در مرزهای ژاپن

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، چندین رهبر سیاسی ژاپن شخصا از این معبد دیدن کردند. «فومیو کشیدا» از دیدار معبد در فستیوال های بهاری و پاییزی امتناع کرد اما این هفته هدایایی برای معبد فرستاد.

«هیروکازو ماتسونو» دبیر ارشد کابینه ژاپن از اظهارنظر در این خصوص سرباز زد.

بدین ترتیب پس از دیدار «شینزو آبه» نخست وزیر سابق و « سانائی تاکاشی» رئیس حزب حاکم لیبرال دموکرات از معبد یاسوکونی کره جنوبی ” ناامیدی عمیق و تاسف ” خود را درباره این مسئله ابراز کرد.

در بیانیه ای که از سوی وزارت امورخارجه کره جنوبی منتشر شده آمده است: « رهبران مسئول ژاپن بار دیگر  هدایا و احترام خود را به معبد یاسوکونی که نمایانگر تاریخ جنگ خشونت بار ژاپن است ارسال کردند.»

از سوی دیگر «وانگ ونبین» سخنگوی  وزارت امور خارجه چین نیز گفت ارسال هدایا و دیدار از معبد یاسوکونی نشانگر رفتار اشتباه ژاپن در برابر تاریخ خشونت بارش است. ما طرف ژاپنی را ترغیب می کنیم تا به وعده هایش متعهد بماند، با تاریخ خشونت بارش مواجه شود  و ارتباط خود را به شکل کامل با نظامی گری قطع کند و به همسایگان خود و جامعه جهانی اعتماد کند.»

روابط توکیو با همسایگانش که از استعمار و اشغال بیرحمانه این کشور پیش از شکست خوردن در سال ۱۹۴۵ رنج برده اند با آنچه از سوی آنها بی میلی  و امتناع ژاپن از جبران پیشینه زمان جنگ است تحت فشار بوده است.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *