چهارمین بسته از نمونه‌های ماه در دست محققان چینی

چین اسامی چندین موسسه تحقیقاتی که قرار است چهارمین دسته از نمونه‌های ماه را که توسط ماموریت “چانگ ای ۵” به زمین رسیده بود را دریافت کنند، اعلام کرد.

به گزارش تجارت ایران و چین و به نقل از چاینادیلی، چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ فضاپیمای بدون سرنشین خود را طی ماموریت چانگ ای ۵ به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این فضاپیمای بدون سرنشین را با این هدف پرتاب کرد که این فضاپیما نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند. این اولین تلاش یک کشور برای آوردن نمونه از قمر طبیعی زمین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون بود.

بیشتر بخوانید:

بازگشت فضانوردان چینی پس از ۶ ماه به زمین

کشف سرنخ‌هایی از وجود آب در ماه توسط کاوشگر چین

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، این کاوشگر پس از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد. کاوشگر چانگ ای ۵ که در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت، در مجموع ۱۷۳۱ گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع‌آوری کرده بود.

چین با این ماموریت موفقیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین مأموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به مأموریت” لونا۲۴”(Luna ۲۴)اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود.

مرکز برنامه فضایی و اکتشاف ماه سازمان ملی فضایی چین گفت: تاکنون چینی‌ها این میزان نمونه‌های جمع آوری شده از ماه را طی سه مرحله به چندین موسسه تحقیقاتی اهدا کرده بودند و اکنون طی چهارمین دور از این پروژه آنها بخشی از آن را به دیگر موسسات اهدا خواهند کرد. این نمونه‌ها که وزن‌شان ۸.۷ گرم است در بین دانشمندان ۱۱ موسسه پخش خواهند شد.

چین برنامه کاوش ماه خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد و از سال ۲۰۰۷ تاکنون پنج کاوشگر رباتیک را به فضا پرتاب کرده است. چهارمین کاوشگر چانگ ای ۴، در ژانویه ۲۰۱۹ در سمت پنهان ماه فرود آمد و اولین فضاپیمایی بود که ماه را از نزدیک مشاهده کرد. سطح نورد آن که یوتو۲ نام دارد، بیش از ۱۰۰۰ روز است که در آنجا کاوش می‌کند. این کاوشگر از زمانی که در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۹ متصل به فضاپیمای “چانگ‌ای-۴” روی ماه فرود آمد، دهانه ۱۸۶ کیلومتری “ون کارمان” را کاوش کرده است. “چانگ‌ای-۴” چهارمین ماموریت چین به ماه و دومین ماموریتی بود که همراه آن یک ماه‌نورد به ماه فرستاد. ماموریت‌های “چانگ‌ای-۱” و “چانگ‌ای-۲” مدارگرد بودند، در حالی که “چانگ‌ای-۳” با اولین ماه‌نورد “یوتو” در سمت نزدیک ماه فرود آمد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *