معاون رئیس جمهور چین در یک سفر خارجی نادر به سئول می‌رود

ناظران دیپلماتیک گفتند، هدف از سفر وانگ کیشان، معاون رئیس جمهور چین به کره جنوبی، کمک به تقویت روابط با سئول در ضمن مقابله با تلاشهای واشنگتن برای تقویت روابطش در منطقه است.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد وانگ کیشان ۷۳ ساله به عنوان فرستاده ویژه شی جینپینگ، رئیس جمهور چین قرار است سه شنبه در مراسم تحلیف یون سوک یول، رئیس جمهور منتخب جدید کره جنوبی در سئول شرکت کند.

 

برگزاری مراسم در معبد «یاسوکونی» خشم چین و کره جنوبی را برانگیخت

ترسی که چین به جان سئول انداخت

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در راستای اعلام این سفر گفت، کره جنوبی و چین “شریکهای مهم همکار با هم و همچنین همسایگانی نزدیک هستند.”

رهبران چین از زمان شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰، سفرهای خارجی کمی داشته‌اند.

سفر این رهبر ارشد چین نشان دهنده اهمیتی است که پکن برای روابطش با سئول در ضمن تنشهایش با کشورهای غربی به ویژه آمریکا و برخوردن به کندی رشد اقتصادی در خانه قائل است.

آمریکا قرار است داگلاس امهوف، شوهر کامالا هریس، معاون جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را به عنوان رئیس هیات اعزامی اش به این مراسم تحلیف اعزام کند.

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن از فردا دوشنبه سفری دو روزه به عنوان فرستاده ویژه فومیو کیشیدا به شهر سئول خواهد داشت.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است مدتی بعد از برگزاری این مراسم به کره جنوبی سفر کند و در تاریخ ۲۱ مه به دیدار یون قبل از سفرش به ژاپن برای دیدار با کیشیدا خواهد رفت.

بایدن و کیشیدا همچنین با نخست وزیران استرالیا و هند در جریان یک گردهمایی گروه امنیتی کوآد ملاقات خواهند کرد.

چین از نزدیک رصد خواهد کرد که یون چطور بین اولویتهایش در سیاست خارجی نظیر تقویت ائتلافش با آمریکا و ژاپن و همچنین با ثبات کردن روابطش با چین توازن برقرار می کند.

یون نسبت به مون جائه این رئیس جمهور لیبرال در حال کناره گیری کره جنوبی موضع سر سختانه تری در قبال چین اتخاذ کرده است. مون جائه این اهمیت قابل توجهی را برای روابطش با اقتصاد شماره دوی جهان چه از جنبه تجارت و چه از جنبه قابلیتش برای کمک به مذاکرات با کره شمالی قائل شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *